فعال کننده بیماری روانپریشی چیست؟
افکارنیوز

: دکتر محمدرضا فیاضی بردبار، عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مراقبت های در نظر گرفته شده برای بیماران روانپریش در این بیمارستان اظهار داشت: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران این بیمارستان را افراد روانپریش با توجه به ضرورت مراقبت های بستری از این بیماران تشکیل می دهند.

دکتر محمدرضا فیاضی بردبار با بیان اینکه در برخی از موارد مراقبت از بیماران برای به کنترل درآورن این بیماری بین ۴ تا ۸ هفته طول می کشد، تصریح کرد: این مراقبت ها شامل مراقبت های بالینی، دارویی و روانشناسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دلایل به وجود آمدن بیماری روانپریشی و یا اختلال سایکوز ادامه داد: دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری زمینه های ژنتیکی است و دلایل محیطی مانند استرس می تواند به عنوان فعال کننده این بیماری نقش ایفا کند.

دکتر فیاضی بردبار بزرگترین مشکل مبتلایان به این بیماری را قطع ارتباط با دنیای واقعی دانست و خاطرنشان کرد: این افراد دچار تجربه های حسی می شوند که واقعی نیست و فرد متوجه نمی شود که این تصورات واقعی نیست.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این تصورات نادرست موجب می شود که روی باورهای خود پافشاری کنند و این فکر برایشان به وجود بیاید که افراد محیط با آنها دشمن هستند و گاها تصوراتی از خیانت اطرافیانشان به آنها دست می دهد که موجب انجام دادن واکنش های نامعقول در آنان می شود.

وی در ارتباط با دیگر علائم این دسته از اختلالات روانی خاطرنشان کرد: ممکن است در نحوه تکلم این افراد مشکلاتی به وجود بیاید همچنین در ارتباطاتشان نیز دچار محدودیت شوند و به مسائل شخصی خودشان مانند نظافت رسیدگی نمی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تاثیر بیماری های دیگر در بروز این دسته اختلالات اظهار داشت: در برخی از موارد بروز بیماری هایی مانند تومورهای مغزی و یا بیماری های دیگر مغزی موجب بروز روانپریشی در افراد به صورت موقت می شود.

دکتر فیاضی مصرف مواد مخدر شیشه را یکی دیگر از دلایل بروز روانپریشی در افراد عنوان کرد و ادامه داد: سوءمصرف شیشه ممکن است روانپریشی را به صورت مادام العمر و یا دوره ای در افراد به وجود بیاورد.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال روانپریشی مجرم نیستند، تاکید کرد: بر اساس آمارها میزان جرم و جنایتی که مبتلایان به این بیماری مرتکب می شوند از افراد عادی بیشتر نیست و این تصور که مبتلایان به اختلالات سایکوز را مجرم می دانند تصور اشتباهی است.

عضو مركز تحقيقات روانپزشكي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بيمارستان ابن سينا مشهد تنها مركز تخصصي روانپزشكي در شرق كشور است.