تصویب مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس: محمد‌علی محققی در مورد تربیت متخصص طب اورژانس و کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس اظهار داشت: حدود ۱۲ سال است که تخصص اورژانس در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شده و اکنون این رشته در ۱۰ دانشگاه تدریس می‌شود و تقاضاهای دانشگاه‌های دیگر در دست بررسی است.

وی افزود: در سالی که گذشت نزدیک به ۱۰۰ نفر در این رشته فارغ‌التحصیل شدند و از زمانی که این رشته به بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه‌های بزرگ وارد شده کیفیت خدمات اورژانس ارتقا یافته است.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت فارغ‌التحصیلان این رشته در اورژانس‌ها مشغول به کار می‌شوند و بعضاً در بخش‌های مراقبت ویژه نیز فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تخصص طب اورژانس در سال‌های قبل مرتب افزایش پیدا کرده و امیدواریم در برنامه پنجم توسعه بتوانیم بخش وسیعی از نیازهای اورژانس کشور را با این متخصصان پوشش دهیم.

محققی در مورد تأثیر تربیت متخصص طب اورژانس در مواقع بحران‌ها و بلایا اظهار داشت: نمونه بارز آن زلزله آذربایجان شرقی است که دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانست با استفاده از ظرفیت متخصصان طب اورژانس و کمک سایر متخصصان و کادر پزشکی این بحران را در کوتاهترین زمان ممکن مهار کند و بهترین خدمات پزشکی را ارائه کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد سرفصل‌های درسی تخصص طب اورژانس تشریح کرد: در کوریکولوم آموزش هم مباحثاصلی اورژانس، اورژانس پیشگیری برای انواع بحران‌ها، مهارت‌های لازم برای پیشگیری از حوادثو مدیریت آن، مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات لازم به همراهان بیماران و تمام ضرورت‌ها پیش‌بینی شده است.

وی برنامه درسی تخصص طب اورژانس را تلفیقی از ۲ سیستم طب اورژانس آمریکایی و اروپایی عنوان کرد و گفت: این برنامه به انضمام تجربیات داخل کشور از جمله حوادثغیرمترقبه و دوران جنگ تحمیلی تدوین شده است.

محققی در مورد راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری هم گفت: قرار بود دوره کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس همزمان با تخصص طب اورژانس راه‌اندازی شود ولی به دلایل مختلف از این امر غفلت شد و انجام نشد. البته پرستاران به صورت تجربی مسئولیت‌ها را در بخش اورژانس ادامه دادند.

وی گفت: اخیراً با مصوبه شورای عالی گسترش این رشته به رشته‌ها اضافه شد و امید داریم در ورودی‌های بعدی در این رشته نیرو جذب کنیم. چون مکمل طب اورژانس، پرستاری اورژانس است این دو بدون حضور همدیگر امکان ارائه مجزای خدمت را ندارند.

معاون آموزش وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این دوره کاملاً در فضای اورژانس طراحی شده و مانند دورههای دیگر در فضای تئوری برگزار نمیشود.