به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، حمید حبیبی تنها - رییس ستاد مکه‌ی سازمان حج و زیارت - با بیان این مطلب درباره‌ی شیوه‌ی اجاره‌ی هتل‌های عربستان سعودی گفت: اینجا هتل‌ها برای چند شب اجاراه داده نمی‌شوند، بلکه برای یک موسم تعدادی از اتاق‌های یک هتل را کرایه می‌کنیم. موسم حج از اول ذی‌القعده تا ۱۵ ماه محرم است، زائران چه در هتل‌ها بمانند و چه بازگردند، ما باید هزینه‌ی کامل را به طرف سعودی پرداخت کنیم. بنابراین میزان اقامت زائران هزینه‌های‌شان را کم و زیاد نمی‌کند. هزینه‌های هواپیمایی هم شامل همه می‌شود، تنها تفاوت آن‌هایی که دیرتر می‌روند، این است که چند وعده‌ی غذایی بیشتر حضور دارند که آن هم مهمان سازمان حج هستند. از سال‌های پیش تا کنون با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی، طول سفر زائران بین ۳۰ تا ۴۰ روز تعیین می‌شد که البته از همه‌ی آن‌ها هزینه‌ی حداقلی یعنی ۳۰ روز گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های حج و عمره، بیان کرد: قراردادهای ما برای سفرهای عمره، روزانه است و هزینه‌ی زائران نیز بر مبنای تعداد روزهای اقامت‌شان محاسبه می‌شود؛ اما در تمتع، تعهد ما انجام شدن مناسک زائر است. پس از پایان اعمال، با توجه به محدودیت‌های فرودگاهی عربستان، زائران با چند روز اختلاف زمانی به کشور بازگردانده می‌شوند. ضمن آن‌که ما باید زائران را با توجه به مکان اقامت‌شان به حدود ۳۰ استان کشور منتقل کنیم.

وضعیت نامناسب بهداشت در شهر مکه

حبیبی تنها درباره‌ی وضعیت نامناسب بهداشت در شهر مکه نیز گفت: موضوع نبودن نظافت در شهر مکه از گذشته وجود داشته است که باعثآزردگی زائران خانه‌ی خدا می‌شود. قدیمی‌های حج به‌مزاح می‌گفتند که هر وقت باران شدید بیاید، شهر مکه نظافت خواهد شد! متأسفانه امکانات مناسب در شهرداری مکه برای نظافت این حجم زباله وجود ندارد. البته بیشتر این زباله‌های تولیدی متعلق به افرادی است که به‌صورت انفرادی راهی حج شده‌اند. آن‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر مستقر می‌شوند، طبیعتا همان‌جا زباله‌های‌شان را رها می‌کنند. امیدواریم با همت مضاعف شهرداری مکه، شرایط بهداشت سال به سال بهتر شود.

تحویل بار حجاج ۳۶ ساعت قبل از پرواز

او به خروج روزانه متوسط پنج‌هزار نفر زائر ایرانی از مکه اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون به‌صورت متوسط روزانه پنج‌هزار نفر زائر به سه منظور از مکه خارج می‌شوند؛ عده‌ای به قصد جده برای بازگشت به ایران، گروهی به مقصد مدینه برای اقامت و گروهی به مقصد مدینه برای استفاده از فرودگاه شهر برای بازگشت به ایران.

رییس ستاد مکه‌ی مکرمه درباره‌ی شرایط فرودگاهی عربستان، یادآوری کرد: زائرانی که آماده‌ی بازگشت به کشور هستند، باید ۳۶ ساعت قبل، بارشان را به مسئولان کاروان دهند تا برای تفتیش به فرودگاه منتقل کنند. در صورت همکاری مردم، امسال بار زائران در پروازهای خودشان به ایران بازخواهد گشت. حتا در نظر داریم در صورت امکان، بار زائران را با یک پرواز جلوتر بفرستیم تا وقتی زائر به فرودگاه مقصد می‌رسد، بدون معطلی چمدانش را تحویل بگیرد.

حبیبی تنها ادامه داد: از ایران هم اعلام کرده بودیم که هر زائر حق دارد دو چمدان در ابعاد استاندارد با خودش برگرداند و کسانی که اسباب‌شان از این مقدار تجاوز کند، باید برچسب قرمز تهیه کنند که شامل هزینه‌های اضافی می‌شود، هرچند با توجه به قیمت‌های امسال عربستان، بعید است کسی تا این اندازه خرید کرده باشد.

راه‌اندازی نانوایی ایرانی در مکه

وی در ادامه از راه‌اندازی یک نانوایی مجهز ایرانی در آشپزخانه‌ی ابوالجداره مکه خبر داد و گفت: سال گذشته رییس بعثه‌ی مقام معظم رهبری و رییس وقت سازمان حج و زیارت از آشپرخانه‌ی مرکزی ما در مکه دیدن کردند و دستور ساخت یک نانوایی مجهز را دادند. بنابراین یک فضای دوهزار متری را با چند دستگاه پخت نان ایرانی - اسپانیایی مجهز کردیم و پس از ایام حج و آغاز زمان عمره، ان‌شاءالله نان ایرانی سنگگ، بربری، لواش و انواع باگت را به زائران ایرانی تقدیم می‌کنیم.

رییس ستاد مکهی مکرمه در پایان اظهار امیدواری کرد که برای سالهای آینده بتوانند هتلهای نزدیک به حرم را برای زائران ایرانی کرایه کنند و افزود: در چند روز آینده که تمام زائران مکهی مکرمه را ترک میکنند، ما رایزنی را برای کرایهی هتلها دوباره آغاز خواهیم کرد و با توجه به محدودیتها و شرایط خاصی که داریم، تلاش میکنیم تا بهترین هتلها را برای زائران ایرانی کرایه کنیم.