به گزارش افکارنیوزبه نقل از پلیس ‏، در پی وقوع سرقت های جیب بری در محدوده مناطق مرکزی شهر تهران بویژه ایستگاه های مترو و BRT، در حوزه پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، اجرای طرح مهار جهت شناسایی و دستگیری سارقان جیب بر در دستور کار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

ساعت ۱۲:۳۰ دوم آبان ماه کارآگاهان پایگاه هفتم در ایستگاه اتوبوس BRT خیابان انقلاب نرسیده به میدان فردوسی متوجه فردی شدند که به صورت سراسیمه از اتوبوس پیاده شد.

کارآگاهان این شخص را به صورت نامحسوس مورد مراقبت قرار داده تا نهایتا با ورود وی به داخل رستورانی در محدوده میدان فردوسی، او را دستگیر و جهت انجام تحقیقات به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.

در بازرسی بدنی از فرد دستگیر شده که خود را تحت هویت " حسین یاراحمدی " معرفی کرده بود، مقادیر زیادی وجوهات نقد کشف شد که این شخص در اظهارات اولیه مدعی شد که این وجوه مربوط به حقوق دریافتی وی می باشد اما در ادامه تحقیقات قادر به ارائه آدرس و نشانی محل کار خود نشد.

کارآگاهان پایگاه هفتم در ادامه تحقیقات خود، با مراجعه به بانک مجرمان سابقه دار به بررسی سوابق احتمالی این شخص پرداخته و در فاصله کوتاهی از زمان دستگیری وی اقدام به شناسایی هویت واقعی وی به عنوان یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کیفل قاپی به نام " کیوان. ک "(۳۸ ساله) شدند که از سال ۱۳۸۴ تاکنون بارها به اتهام جیب بری دستگیر و روانه زندان شده بود. شناسایی متهم از سوی اولین مالباخته:

همزمان با آغاز تحقیقات از " کیوان. ک " و در شرایطی که وی منکر هرگونه ارتکاب سرقت به شیوه جیب بری شده بود، در مورخه ۰۳/۰۸ / ۱۳۹۱ فردی با مراجعه به پایگاه هفتم به کارآگاهان اعلام کرد که روز گذشته(۰۲/۰۸ / ۱۳۹۱) در ایستگاه مترو مورد سرقت و جیب بری قرار گرفته است؛ بلافاصله کارآگاهان اقدام به مواجهه ی حضوری میان کیوان و مالباخته کرده و مالباخته نیز " کیوان. ک " را به صورت ۱۰۰ درصد مورد شناسایی قرار داد.

مالباخته با اطمینان کامل از شناسایی کیوان، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: " در مورخه ۰۲/۰۸ / ۱۳۹۱ در ایستگاه مترو امام خمینی قصد سوار شدن به قطار را داشتم که همین شخصی که در حال حاضر دستگیر شده(با اشاره به کیوان)، خودش را به من چسباند و در حالیکه در ابتدا تلاش زیادی می کرد تا سوار قطار شود، بدون آنکه سوار شود!! از من فاصله گرفت و در یک لحظه ناپدید شد؛ همان موقع و برای اطمینان، دست خود را بر روی جیب شلوار گذاشتم که متوجه شدم تمامی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داخل آن به سرقت رفته است ". اعتراف به سرقت و معرفی همدستان:

در حالیکه متهم تا پیش از شناسایی منکر هرگونه سرقت شده و مدعی بود که در طول دو سال گذشته مرتکب هیچگونه سرقتی نشده، اما پس از شناسایی کامل از سوی مالباخته به ناچار لب به اعتراف گشود و علاوه بر اعتراف به دهها فقره سرقت به شیوه جیب بری در ایستگاه های اتوبوس های BRT و مترو و همچنین دیگر محل های پر تردد در مناطق مرکزی سطح شهر تهران، دو همدست خود به اسامی " ناصر. م "(متولد ۱۳۴۷) و " داریوش. ز "(متولد ۱۳۵۰) را نیز به کارآگاهان معرفی کرد.

کیوان در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: " با ناصر و داریوش در داخل زندان آشنا شدم؛ پس از آزادی از زندان با تشکیل گروه سه نفره شروع به سرقت به شیوه جیب در داخل اتوبوس، قطار مترو، ایستگاه های مترو و BRT و همچنین محل های پر تردد بویژه در محدوده بازار و چهارراه ولی عصر کردیم. در زمان سرقت، ناصر و داریوش به عنوان " سیاه کن " خود را به افراد نزدیک کرده و من نیز در یک لحظه و به بهانه شلوغی جمعیت، در یک لحظه به طعمه چسبیده و پس از هل دادن اقدام به سرقت اموال داخل جیب می کردم؛ پس از سرقت نیز تمامی اموال به صورت مساوی بین هر سه نفر ما تقسیم می شد ".

متهم در خصوص ارتکاب سرقت در روز دستگیری خود نیز به کارآگاهان گفت: " در روز دستگیری، در خیابان انقلاب ایستگاه اتوبوس دروازه دولت اقدام به سرقت ۶۰۰ هزار تومان پول از یک جوان حدودا ۳۰ ساله و لاغر اندام کرده بودم که پول های کشف شده در زمان دستگیری نیز مربوط به همان سرقت است ". دستگیری دیگر اعضای گروه سارقان جیب بر:

با توجه به اعترافات صریح کیوان و شناسایی دو همدست دیگر وی، کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه ناصر در منطقه یاغچی آباد به عنوان یکی از مجرمان سابقه دار، ضمن انجام هماهنگی لازم قضایی با شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۲ تهران، در ساعت ۰۶:۰۰ مورخه ۰۸/۰۸ / ۱۳۹۱ اقدام به دستگیری ناصر در داخل مخفیگاهش کردند؛ بلافاصله تحقیقات از ناصر آغاز و در همان محل دستگیری لب به اعتراف گشود و به دهها فقره جیب بری به همراه " کیوان " و " داریوش " اعتراف کرد.

با اعترافات صریح متهمان و پس از شناسایی دارویش در محدوده چهار راه ولی عصر، این محل تحت مراقبت نامحسوس قرار گرفت و در ساعت ۰۸:۰۰ همان تاریخ(۰۸/۰۸ / ۱۳۹۱)، داریوش نیز در چهار راه ولی عصر دستگیر و جهت انجام تحقیقات به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد که او نیز صراحتا به دهها فقره سرقت و تشکیل گروه سه نفره ی سارقان جیب بر به همراه کیوان و ناصر اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به شیوه و شگرد متهم اصلی پرونده در استفاده از چهره های مختلف در زمان انجام سرقت ها، گفت: " متهم اصلی پرونده یکی از مجرمان سابقه دار و بسیار حرفه ای در زمینه جیب بری می باشد که با توجه به سوابق متعدد در زمینه سرقت و جیب بری، به منظور شناسایی نشدن از سوی مالباختگان و دستگیری توسط پلیس، همواره از چهره های مختلف استفاده کرده که بررسی تصاویر مختلف بدست آمده از متهم نشان از تلاش وی جهت تغییر چهره می باشد ".

سرهنگ محمدرضا ذاکر استقامتي ، در ادامه اين خبر گفت : "با توجه به شيوه و شگرد متهمان در ارتکاب سرقت در محل هاي پر تردد سطح شهر تهران بويژه در ايستگاه هاي BRT و مترو و همچنين داخل اتوبوس و قطارهاي مترو ، از کليه مالباختگاني که بدين شيوه وشگرد مورد سرقت قرار گرفته اند دعوت مي شود تا جهت شناسايي متهمان و طرح و پيگيري شکايات خود به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان ۱۵ خرداد ـ ميدان ۱۵ خرداد مراجعه نمايند " .