حسین حسینزاده، استاد فارماکودینامی و سمشناسی مرکز تحقیقات علوم دارویی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پژوهشی اثرات تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر شلی عضلانی، خواب و اضطراب بر روی موش سوری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش اثر صمغ پسته بر تعادل حرکتی و شل کنندگی عضلانی به دو روش میله چرخان و بارفیکس، ۳۰ و ۶۰ دقیقه پس از تزریق مواد بررسی شد. در آزمون خواب‌آوری، زمان شروع به خواب رفتن و مدت زمان در خواب بودن ۳۰ دقیقه پس از تزریق عصاره‌ها و مواد به روش القاء خواب با تزریق پنتوباربیتال انجام شد. رفتارهای حرکتی موش‌ها با آزمون جعبه باز و اثر ضد اضطرابی به روش ماز به علاوه‌ای، ۳۰ دقیقه پس از تزریق بررسی شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که صمغ پسته در دوزهای ۱۱ و ۵/۰ - ۲۵/۰ گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری اثرات خواب آوری(افزایش طی خواب در تمام دوزها و کاهش زمان شروع به خواب رفتن در دوز ۱ گرم بر کیلوگرم)، اثر ضد اضطرابی در آزمون ماز به علاوه، شل کنندگی عضلانی(در آزمون بارفیکس و با دوز ۱ گرم بر کیلوگرم) و کاهش فعالیت حرکتی با تمام دوزها داشته است.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است كه عصاره هیدروالكلی صمغ پسته تاثیر مناسبی بر تسهیل روند خوابآوری، اثر ضداضطرابی و شلی عضلانی دارد كه ممكن است این تركیب در كاهش اختلالات انقباضی عضلات، بیخوابی و اضطراب مؤثر باشد.