زهرا سجادی، مهمترین دلیل این تغییر را نگرانی درباره كاهش جمعیت و پیشگیری از بارداری، تشویق زنان به اشتغال و رونق مهدهای كودك و ایجاد فاصله بین مادر و فرزند دانست.

به گزارش فارس، اکنون یک دهه از تهیه کتاب تنظیم خانواده می‌گذرد. این کتاب براساس سال‌ها پژوهش و مطالعه در سال ۷۰ به دروس دانشگاهی اضافه شده است. به پیشنهاد کارشناسان حوزه آموزش قرار بود که این کتاب در مقاطع راهنمایی و دبیرستان هم تدریس شود. تاریخچه شکل‌گیری این کتاب به سال‌ها پیش برمی گردد

. سال‌هایی که ایران متاثر از تغییر و تحولات جامعه جهانی حدود سال‌های ۴۱ تا ۵۶ سازمان تحدید موالید را تاسیس کرد. با آغاز دفاع مقدس فعالیت این سازمان متوقف شد اما از سال ۶۸ با پایان جنگ بار دیگر برنامه‌های جمعیت و تنظیم خانواده مورد بررسی مسئولان جمهوری اسلامی قرار گرفت.

سال ۶۹ سازمان جمعیت و تنظیم خانواده به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه اردیبهشت سال ۷۰ این تحدید موالید در مجلس مطرح و سرانجام قانون جمعیت و تنظیم خانواده ۲ خرداد ۷۰ تایید و تصویب و همان سال به سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت علوم و آموزش و پرورش برای تهیه کتاب‌های دانشگاهی ابلاغ شد. کتاب تنظیم خانواده پس از اصلاحات متعدد از سوی کارشناسان علوم، امسال با تغییرات جدید به دانشجویان ارائه شد.

اما اکنون براساس خبر معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری قرار است که از ترم جدید کتابی کاملا متفاوت برای دانشجویان تدریس شود.

به گفته سجادی، کاهش جمعیت موجب نگرانی شده و رویکرد دولت دهم این است که با کاهش جمعیت و تولد کمتر مبارزه کند؛ به همین دلیل کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» کنترل جمعیت را به دانشجویان آموزش نمی‌دهد و به جای موضوع پیشگیری از بارداری، مسائل ارزشی را مطرح می‌کند و اقدامات لازم انجام شده است تا این کتاب از ترم بهمن در دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس شود.

علی‌رضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان پیش‌تر در واکنش به احتمال حذف این واحد درسی گفته بود: این امر مخل سلامت خانواده خواهد بود.

او وجود این واحد درسی را نه‌تنها در کاهش ابعاد خانواده که در بهبود وضعیت سلامت مادر و خانواده دیده می‌شود و وزارت بهداشت با هر تصمیمی که مخل این دید باشد، مخالف است.

به گفته او، ممکن است گفته شود که آنچه به‌عنوان تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود جامعه را به هدف مورد نظر نمی‌رساند که در آن صورت باید در چگونگی اجرا و آموزش آن تجدیدنظر شود، نه اینکه آن را حذف کرد.

با این حال، معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه کنترل جمعیت و راه‌های پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود به فارس گفت: کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» به چاپ رسیده و از ترم بهمن آماده تدریس در دانشگاه‌ها به جای کتاب «جمعیت و تنظیم خانواده» است؛ نامه‌نگاری‌های لازم را نیز در این زمینه با وزارت علوم انجام داده‌ایم.

سجادی معتقد است که رویکرد «کتاب جمعیت و تنظیم خانواده» دولت اصلاحات بود و بر پیشگیری از زاد و ولد و افزایش جمعیت تاکید داشت. به گفته او، رویکرد دولت اصلاحات، کاهش جمعیت ایران بود که از این جهت پیشگیری از بارداری را در بین زنان رایج کرده و آنها را تشویق به اشتغال بیشتر می‌کرد و با رونق دادن مهد‌های کودک، فاصله بین مادر و فرزند را افزایش داد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درتشریح مزایای کتاب جدید را گفت: کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» بر تفاوت‌های میان زن و مرد به لحاظ جسمی، روحی و عاطفی و بازخوردهای این تفاوت‌ها تاکید دارد و ازدواج را به عنوان راهی برای رسیدن به کمال طرح می‌کند؛ این کتاب همچنین معیارهای انتخاب یک همسر خوب را عنوان کرده و به دانشجویان معیارهای انتخاب همسر مناسب را با توجه به احکام اسلام و آیات قرآن آموزش می‌دهد.

به گفته او، این كتاب دارای بخشهای مختلفی از جمله تعامل اجتماعی، تعامل فرهنگی و تعامل اقتصادی است و نكاتی را بیان میكند كه دانستن آن برای یك دانشجو ضروری است؛ در حالی كه براساس كتاب قبلی، نیازی نبود تا دانشجو این مسائل را بداند و در حالی كه او در انتخاب همسرش مانده بود و نمیدانست كه چگونه باید همسر مناسب خود را انتخاب كند، راههای پیشگیری از بارداری به او آموزش داده میشد.