به گزارش افکارنیوز، فرخنده یزدان‌پناه امروز در گفت‌و‌گو با فارس در اظهار داشت: آنفلوآنزا یک بیماری مسری است که توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و این بیماری به دلیل علایم شدیدی که دارد موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به جامعه می‌شود.

وی افزود: از جمله هزینه‌های آنفلوآنزا می‌توان به غیبت دانش‌آموزان از مدرسه و کارمندان از محل کار خود، ابتلا به عوارض شدید این بیماری مثل سینه پهلو و احتیاج به بستری شدن فرد در بیمارستان و به دنبال آن هزینه‌های بالا و اختلال در سایر فعالیت‌های روزانه بیمار اشاره کرد.

اسپری آنفلوآنزا برای افراد سالم کاربرد دارد

یزدان‌پناه با بیان اینکه دو نوع واکسن آنفلوآنزا برای کودکان و بزرگ‌سالان وجود دارد، ابراز داشت: یک شکل از واکسن حاوی ویروس غیر فعال شده است که به صورت آمپول تزریق می‌شود و یک نمونه از واکسن نیز به صورت اسپری بینی بوده که حاوی ویروس ضعیف شده است و به غیر از برخی موارد به ندرت سبب بیماری آنفلوآنزا می‌شود.

وی عنوان کرد: اسپری بینی واکسن آنفلوآنزا تنها برای افراد غیر باردار، اشخاص دو تا ۴۹ ساله و افراد بدون نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد، اما بیماران مبتلا به امراض بالینی شامل بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی، ریوی، دیابت، آسم، کم‌خونی و سایر اختلالات خونی نباید از این نوع واکسن استفاده کنند و به جای آن می‌توانند شکل آمپول واکسن را دریافت کنند.

یزدان‌پناه در تشریح عملکرد واکسن آنفلوآنزا گفت: این واکسن موجب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود و در صورت ورود ویروس آنفولانزا به بدن آنتی‌بادی‌های تولید شده پیشگیری لازم در مقابل ویروس را ایجاد می‌کنند و این عکس‌العمل آنتی‌بادی‌ها ممکن است در بعضی از افراد موجب ایجاد خستگی و درد ماهیچه‌ای شود.

وی بیان داشت: ویروس آنفولانزا انواع مختلفی دارد که دائماً تغییر شکل می‌دهند و گونه‌های جدیدی را تولید می‌کنند به همین دلیل واکسن‌های جدید هر سال با استفاده از تحقیقات مراکز علمی بر روی این مطلب که کدام گونه‌های ویروس برای آن سال فعال‌ترین است، ساخته می‌شوند، لذا برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا نیاز است که فرد سالانه واکسن آنفلوآنزای مربوط به گونه‌های همان سال را دریافت کند.

پاییز بهترین زمان برای مصرف واکسن آنفلوآنزا

یزدان‌پناه بهترین زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا را ابتدای فصل سرما و پیش از شیوع ویروس دانست و ابراز داشت: فصل آنفلوآنزا از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی افزود: بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه مهر و آبان است با این حال می‌توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد اگر چه اقدام سریع‌تر از شهریور تا اواسط مهر ماه می‌تواند برای پیشگیری موثرتر باشد.

مسئول امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پاسخ به این سئوال که چه کسانی باید واکسن را مصرف کنند، تصریح کرد: افرادی که قصد دارند احتمال ابتلا به بیماری را در خود کاهش دهند، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری در فصل آنفلوآنزا را دارند و کودکان شش ماهه تا پنج ساله باید این واکسن را مصرف کنند.

یزدان‌پناه اذعان داشت: بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی یا بیمارانی که نقص در سیستم ایمنی دارند و احتمال بیشتری وجود دارد که مبتلا به این بیماری شوند، افرادی که در خانه سالمندان کار می‌کنند، تمیزکارهای منازل و مراقبان نوزاد زیر شش ماه و افراد شش تا ۱۸ ساله که مصرف طولانی مدت آسپرین داشته‌اند از جمله کسانی هستند که باید از این واکسن استفاده کنند.

زنان باردار باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

وی موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا را اینگونه بیان کرد: افرادی که آلرژی شدید به تخم‌مرغ دارند، آنهایی که سابقه حساسیت به دریافت واکسن داشته‌اند، اشخاصی که واکنش شدید نسبت به موارد قبلی استفاده از واکسن آنفلوآنزا داشته‌اند و افرادی که مبتلا به بیماری سندروم گیلن‌باره «نوعی بیماری فلج‌کننده شدید» هستند باید در مورد مصرف واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

یزدان‌پناه گفت: واکسن آنفلوآنزا باید در جای سرد نگهداری شود، گروه‌های در معرض خطر بهتر است به محض تهیه واکسن برای تزریق آن اقدام کنند و از نگهداری آن در محیط‌های گرم خودداری کنند.

وی عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزا دارای تاریخ مصرف است و بعد از گذشت تاریخ آن دیگر قابل استفاده نیست و در حال حاضر باید از واکسن با تاریخ ۲۰۱۳-۲۰۱۲ برای ایمن‌سازی استفاده شود.

این پزشک توصیه کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا حتما باید در عضله بازو صورت گیرد ممکن است بعد از دریافت واکسن در محل بازو درد و تورم ایجاد شود، همچنین بعضی از افراد ممکن است دچار علائم شبیه سرماخوردگی مثل سردرد، آب‌ریزش بینی، گلو درد، سرفه، تب خفیف و بدن درد برای یک تا دو روز بعد از دریافت واکسن شوند.

یزدان‌پناه گفت: کودکان زیر ۱۲ سال که در گذشته واکسن آنفلوآنزا دریافت نکرده‌اند باید واکسن را در دو نوبت به فاصله چهار تا شش هفته زیر نظر پزشک دریافت کنند اما در موارد دیگر یک نوبت تزریق واکسن کافی است.

وی ابراز داشت: نوع تزریقی این واکسن نه تنها در بارداری ممنوع نیست بلکه بر تزریق آن توصیه میشود، اما شکل اسپری بینی آن نباید در دوران بارداری استفاده شود.