بیکار تحصیلکرده دو برابر بیکار بی سواد!

سرویس اجتماعی افکار نیوز - در چند سال گذشته مسائلي چون نامناسب بودن فعاليتهاي آموزشي با بازار كار، فساداداري، نبود توجه بهانديشمندان و تحقيقات همه و همه معضل بيكاري را حجيم و متورم تر كرده است، دانستن اين موضوع كه بين جوانان ۱۶ تا ۳۰ ساله از هر چهار جوان كشور فقط يك نفر امكان اشتغال دارد، مشكل را بيش از پيش پيچيده ميكند.

امروزه ۸۷ درصد بیکاران کل کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و هم اکنون روند بیکاری به سمت تحصیلکرده‌ها در حال حرکت است. این تعجب زمانی بیشتر می‌شود که بفهمیم در جامعه ای که ۶۰ درصد جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند، ۷۸ درصد بیکاران از این قشر هستند.
اگر بفهمیم که براساس بررسی مرکز آمار ایران، تنها حدود ۸.۲ درصد بیسوادها بیکارند، اما متوسط بیکاری تحصیلکردگان ۱۵.۴ درصد، یعنی بیشتر از متوسط بیکاری جامعه اعلام شده و همچنین حدود ۷۶ درصد شاغلان با مدارک دانشگاهی، میان شغل و رشته تحصیلی خود ارتباطی نمی بینند، آیا نباید تاسف بخوریم که در عصر ارتباطات و در کشور ما، بی‌سوادان بهتر و سریعتر در شغل مورد علاقه خود شاغل می‌شوند؟

افراد بیکار در سطوح عالی که مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است نشان می‌دهد که روند پیش رو به صورت صعودی بوده است. به گونه‌ای که این نسبت از سال ۸۲ تا سال ۸۷ به‌اندازه ۶۶ درصد رشد کرده است. بنابراین می‌توان گفت که رشد بیکاری در سطوح عالی تحصیلی در کشور برای این پنج سال برابر با ۶۶ درصد بوده است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال ۱۴.۶ درصد بوده است و این نرخ نسبت به بهار سال گذشته۳.۵ درصد رشد داشته است.

این نرخ هم توسط وزارت کار و هم توسط برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس مورد تشکیک قرار گرفته است. وزیر کار ابتدا این رقم را نپذیرفت و درصد بیکاری را پایین تر از این دانست. پس از مدتی بحثو اظهار نظر عبدالرضا شیخ الاسلامی سر انجام گفت: هر چند در برخی موارد پذیرش آمار استخراج شده توسط مرکز آمار برای دستگاه های دولتی سخت است اما، چون این سازمان تنها مرجع علمی و رسمی برای استخراج آمارهای رسمی است دستگاه های دولتی از جمله وزارت کار موظف هستند تا عملکرد خود را بر مبنای همین آمار تنظیم کنند.

عباس وطن پرور نماینده سابق کارفرمایان گفت: من قاطعانه اعلام می کنم که امروز بیش از ۶۰ درصد نیروی کار فعال کشور در شرایط بیکاری قرار دارند، ضمن اینکه نرخ بیکاری نیز همواره بالاتر از ۲۵ درصد است و این نرخ در قشر جوان به بالای ۶۰ درصد نیز رسیده است.
واقعیت این است که مرکز آمار ایران جمعیت فعال کشور را تنها ۲۴ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۰۱ نفر می داند حال آنکه جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال کشور بسیار بیشتر از این است. این در حالی است که امسال و با فشار کارشناسان و رسانه ها آمار جمعیت فعال کشور تصحیح شده است وگرنه، در سال ۸۶ جمعیت فعال ایران مطابق آمار مرکز آمار ایران ۲۳ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۱۵ نفر بود که نسبت به سال۸۵،۹۴ هزار و ۶۴۷ نفر افزایش یافته بود و در اعلامی عجیب میزان جمعیت فعال کشور در سال ۸۷ کاهش یافته بود. با این وجود، اگر از تشکیک در مورد نرخ بیکاری بگذریم باید اذعان کنیم که همان نرخ ۱۴.۶درصد هم نگران کننده است و نگران کننده تر از آن میزان بیکاری جمعیت جوان کشور است که بسیاری از آنها تحصیل کرده اند.

براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ايران نرخ بيکاري در رده سني ۱۵ تا ۲۹ سال حدودا دو برابر نرخ بيکاري است که در برنامه چهارم به عنوان هدف سند اشتغال جوانان پيش بيني شده بود. اگر چه در تمامي دنيا و حتي کشورهاي پيشرفته تعداد جمعيت بيکاران جوان نسبت به رقم عمومي بيکاري آن کشور بالاتر است ولي اين اختلاف رقم در ايران بسيار بالاتر و نگران کننده تر است. براساس استانداردهاي بين المللي، نسبت نرخ بيکاري جوانان به نرخ بيکاري کل کشور بايد ۵/۱ برابر باشد در حالي که در شرايط فعلي اين نرخ در کشور ما بيش از دو برابر است. در واقع افزايش جمعيت جوان موجب رشد قابل توجه عرضه نيروي کار در کشور شده که با رشد ناچيز تقاضاي جذب نيروي کار بر عمق مشکلات اشتغال افزوده است; به نحوي که در حال حاضر ۹ ميليون و ۸۰۰هزار جوان واجد شرايط اشتغال در کشور وجود دارد.