افکارنیوز:

به هرحال در این گرانی بازار اگر نیاز به خرید یک لپ‌تاپ ویندوز ۸ دارید، اما نمی‌توانید از عهده خرید آن برآیید، حداقل می‌توانید با تهیه یکی از این لپ‌تاپ‌های نسبتا قدیمی‌تر ویندوز ۷، پس از ارتقای OS آن به جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۸، از امکانات آن استفاده کنید.

ما در اینجا تعدادی از این لپ‌تاپ‌ها را انتخاب کرده و قصد داریم به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های کلیدی‌شان را با هم مقایسه و مزیت‌ها و معایب آنها را برایتان شرح دهیم.

در بین گروه لپ‌تاپ‌های مورد مقایسه در اینجا ما از انواع باریک و سبک‌تر ۱۵.۶ اینچی(حدود دو کیلوگرمی) گرفته تا لپ‌تاپ‌های غول​پیکر ۱۷.۳ اینچی را که جایگزین‌های خوبی برای رایانه‌های دسکتاپ(desktop - replacement) با قیمتی حدود ۴۰۰ یوروست، آورده‌ایم.

آنچه در اینجا مهم است این که بالاخره هر کاربری می‌تواند از بین این چند گزینه یکی را مطابق سلیقه و نیاز خود انتخاب کند.

۱ Dell Inspiron ۱۵R
این لپ‌تاپ علاوه برظاهری زیبا، قابلیت‌های به دردبخوری را در تمام زمینه‌ها ارائه می‌کند. بزرگ‌ترین ایراد آن جنس بدنه تمام پلاستیک، سیاه و براق آن است که جای اثر انگشت روی آن می‌ماند. همچنین با ۲.۷۹ کیلوگرم وزن، سنگین بوده و ضخامتش بیشتراز لپ‌تاپ‌هایی چون HP Envy ۶ است.

از نظر کارایی متوسط بوده، صفحه‌کلید آن بخش اعداد) را نداشته و کامل نیست، اما فضای اضافی حاصله اجازه داده تا طراحی آن طوری باشد که اشتباه تایپ را به حداقل رسانده و تاچ‌پد خوبی هم دارد.

گرداننده‌های نرم‌افزاری(driver) فعلی آن حرکات اشاره‌ای(gesture) ویندوز ۸ را مورد پشتیبانی قرار نمی‌دهد، اما به محض این که سر وکله گرداننده‌های جدیدش پیدا شود، کارکرد gestures ویندوز ۸ نیز روی آن بهبود خواهد یافت.

صفحه‌نمایش آن ظاهری شیشه‌ای دارد که موجب بازتاب نور و تصاویر می‌شود که البته مشکلی اساسی نیست. در این سطح قیمت رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ آن قابل انتظار بوده و تصویری روشن و رنگ‌هایی طبیعی و دقیق را ارائه می‌کند. از نظر کنتراست متوسط بوده در نتیجه در صحنه‌های تاریک ضعف نمایش جزئیات تصویر مشهود است.

بلندگوهای آن از صدایی بلند و کیفیت نسبتا خوبی برخورداراست. متاسفانه از لحاظ اتصال‌پذیری شبکه ضعیف و درگاه ایترنت آن به جای گیگابایت، ۱۰۰‌ / ‌۱۰ Ethernet و اداپتر وایرلس آن باند دوبل نبوده و تک‌باند است، اما بلوتوثنگارش ۴ دارد. در کل و با توجه به کارایی، قیمت و کیفیت، مجموعه نسبتا کاملی است.

۲HP Pavilion G۷
لپ‌تاپی ۱۷ اینچی با کارایی عالی و کیفیت صوتی و صفحه‌نمایشی کم‌نظیر است. اگر شما دنبال زرق و برق هستید نباید سراغ این لپ‌تاپ بروید اما اگر در جستجوی یک نوت‌بوک برای جایگزینی دسکتاپ قدیمی‌تان و استفاده هر روزه هستید، انتخاب درستی کرده‌اید.

با کمال تعجب این لپ‌تاپ ۱۷.۳ اینچی ۲.۷۲ کیلوگرمی، وزنی کمتر از Dell Inspiron ۱۵R دارد و می‌توانید آن را همراه خود به جاهای مختلف نیز ببرید. با وجود ارزانی نسبی از ساختار خوبی نیز برخوردار است و این را از بدنه خاکستری براق شیشه‌ای مانندش می‌توان فهمید.

صفحه‌کلید کامل G۷ دارای بخش اعداد بوده و استفاده از آن بسیار راحت و لذتبخش است. تاچ‌پد آن در پایین، برای دو دکمه کامل جا دارد و درست مانند تاچ‌پد دل با حرکت‌های gestures ویندوز ۸ سازگار است.

با این که این سیستم دومین لپ‌تاپ ارزان این گروه است، اما تنها مدلی است که با ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل تفکیک پذیری صفحه‌نمایش شیشه‌ای مانندش بیش از بقیه فضای اضافی دسکتاپ در اختیار کاربر می‌گذارد، که البته به منظور انجام چند وظیفه(multitasking) و اجرای برنامه‌های کاربردی، ایده​آل است.

کیفیت تصویر آن در بین ارزان‌قیمت‌ها جزو بهترین‌ها و از روشنایی بالایی برخوردار بوده و نرخ کنتراست قابل قبولی ارائه کرده و سطوح رنگ‌های تولیدی و دقت آنها از لپ‌تاپ‌های دیگر بیشتر است.

تنها ایراد وارده به صفحه‌نمایش آن، زوایای دید محدود این LCD است. در بعد کارایی از همه بهتر با ویندوز ۸ کنار می‌آید.

زمان شارژدهی پنج ساعت و ۱۷ دقیقه‌ای آن قابل قبول، کیفیت صدایش متوسط است که با فعال‌کردن حالت SRS بهبود می‌یابد.

دست آخر اگر منظور شما خرید یک لپ‌تاپ پر​سرعت و سبک خیلی مجهز نیست و نیاز به سیستم جایگزین PC دارید که قابل حمل بوده و استخوان بندی اجرای بازی‌ها را نیز داشته باشد، این سیستم انتخاب مناسبی است.

۳Lenovo IdeaPad Z۵۸۰
لپ‌تاپی با ظاهری زیباست که طراحی از هر نظر عالی و ترکیبی از کارایی فوق‌العاده آن با قیمت مناسبش در یکجا جمع است.

بیشتر رقبایش بدنه‌ای تک‌رنگ دارند، اما Z۵۸۰ از طراحی جسورانه و ظاهری پرزرق و برق‌تر از همه بهره برده که دارای حالت شیشه‌ای است و از پردازنده‌ای سریع سود می‌برد. وزن آن نسبتا سبک ۲.۴۱ کیلوگرم است، اما با ۳۳ میلیمتر قطر شاید ضخیم به نظر بیاید.

با این حال، جذابیت ظاهری بالایی دارد. کیفیت ساخت آن در همه ابعاد عالی بوده و با این که از سر تا پا پلاستیکی است، اما بدنه‌ای محکم دارد.

کارایی گرا فیک آن معمولی است که در زیر بار کاری سبک، زمان شارژ دهی آن به پنج ساعت و ۳۳ دقیقه می‌رسد. تایپ‌کردن با صفحه‌کلید Z۵۸۰ راحت بوده و با رفع ایرادهای نسل پیشینش کنترل تاچ‌پدش خوب است البته لنوو برای دکمه‌های حساس به لمس(touch - sensitive) که برای تنظیم ولوم صدا، قطع صدای بلندگوها، تنظیم مختصات صفحه‌نمایش و حتی میزان‌کردن سرعت فن خنک‌کننده کاربرد دارد، جایی نیز در زیر صفحه‌نمایش باز کرده است.

رزولوشن عادی ۱۳۶۶ در ۷۶۸ صفحه‌نمایش آن از لحاظ کیفیت با بهترین لپ‌تاپ‌هایی که در این حدود قیمت دیده‌ایم، برابری می‌کند. با این که روشنایی متوسط دارد، اما از کنتراست خوبی برخوردار است.

دقت عالی رنگ‌های آن نیز موجب ارائه رنگ‌های گرم و درخشان و جلوه های رنگ طبیعی پوست در تصاویرافراد شده است.

تنها عاملی که باعثکاهش ارزش آن می‌شود، اتصال‌پذیری شبکه ضعیف ایترنت ۱۰.۱۰۰ آن است. این لپ‌تاپ از نظر شیکی و مد روز‌بودن، هیچ چیز کم ندارد.

دل ۱۵R از لحاظ طراحي متعلقات و كارايي برتر گرافيكي از آن بهتر است، اما اگر شما يك لپتاپ شيك و سريع جهت كارهاي روزمره و استفاده دائم ميخواهيد، اين همان سيستم دلخواه شما​ست. (توجه داشته باشيد قيمتهاي ذكر​شده محصولات جهاني بوده و ممكن است در كشورهاي مختلف متفاوت باشد).