به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، عباس سنجری در همایش ایدز در جیرفت با بیان اینکه آموزش مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری است، اظهار داشت: ایدز درمان ندارد اما داروهایی که وجود دارد تا حدودی این بیماری را درمان می‌کند و هزینه‌های آن بین ۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز از جمله بیماری‌های ویروسی است و این نوع بیماری‌ها درمان ندارد مگر اینکه بدن بر آنها غلبه کند، افزود: با شناخت راه‌های انتقال این بیماری می‌توان چرخه این بیماری را کنترل کرد و شایع‌ترین راه انتقال آن در دنیا از طریق تماس جنسی است.

سنجری با بیان اینکه در ایران ابتدای ورود این بیماری بیشتر مربوط به بیمارانی بود که نیاز به دریافت خون داشتند اما امروز بیشترین انتقال در بین معتادان تزریقی است، تصریح کرد: سال گذشته آمار نشان داد که انتقال از طریق تماس جنسی در کشور ما به دو برابر افزایش یافته است و این امر یک زنگ خطر است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و معمولاً روابط خارج از عرف خانواده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اما بحثزنان خیابانی و روابط جنسی خارج از خانواده یک واقعیت انکارناپذیر در حال گسترش است و امروز بیش از ۵۰ درصد زنان خیابانی مبتلا به ایدز هستند.

سنجری گفت: مهم‌ترین راه برای جلوگیری از گسترش این بیماری دوری از روابط جنسی خارج از عرف خانواده است و آمادگی جوانان و نوجوانان برای دریافت این ویروس بیشتر است و نباید فریب سلامت ظاهری افراد را خورد، چراکه به طور میانگین ۱۱ سال طول می‌کشد تا علائم این بیماری ظاهر شود.

سنجری تصریح کرد: در کشور ما آمار رسمی اعلام شده از مبتلایان به این بیماری ۲۵ هزار نفر است و سازمان بهداشت جهانی این آمار را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده است و این بدان معنا است که تعداد بسیاری هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه انتقال خون و حجامت از راه‌های دیگر انتقال این بیماری است و حجامت هیچ اثر طبی اثبات شده‌ای ندارد، اظهار داشت: اگر در آرایشگاه‌ها بهداشت رعایت نشود این مراکز می‌توانند مهم‌ترین مراکز انتقال بیماری ایدز باشند.

سنجری عنوان کرد: با افراد مبتلا به این بیماری با دید منفی برخورد نکنید چراکه سبب بروز حس انتقام‌جویی در این افراد ایجاد می‌شود، باید افراد مبتلا به ایدز را به نهادهای حمایتی معرفی کنید تا در حد امکان به آنها کمک شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری از طریق مادر به جنین است، اظهار داشت: برای جلوگیری از این ابتلا خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، آزمایش‌های پیش از بارداری را انجام دهند تا از تولد نوزاد مبتلا جلوگیری شود.

گفتنی است، این همایش توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان جیرفت و با همکاری مرکز بهداشت این شهرستان و با حضور خانوادههای زیر پوشش این نهاد برگزار شد.