به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، دکتر محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکز از ثبت جهانی «مراسم قالی شویان مشهد اردهال» در فهرست میراثفرهنگی ناملموس خبر داد.

وی افزود با تلاش های صورت گرفته توسط سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو، امروز چهارشنبه ۱۵ آذر، پیشنهاد کشورمان برای ثبت جهانی «مراسم قالی شویان مشهد اردهال» در جریان هفتمین اجلاس کمیته بین الدول میراثفرهنگی ناملموس که از سوم لغایت هفتم دسامبر ۲۰۱۲ در مقر یونسکو در پاریس در حال برگزاری است، به تصویب این کمیته رسید.

دکتر مجیدی افزود با ثبت مراسم قالی شویان مشهد اردهال در فهرست جهانی میراثفرهنگی ناملموس، تعداد آثار ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در این فهرست به ده مورد رسید که این امر موفقیت بزرگی برای کشور در عرصه ی جهانی فرهنگ محسوب می گردد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو در پایان اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸، آیین نوروز و ردیف موسیقی ایرانی، در سال ۱۳۸۹، موسیقی مقامی بخشی های شمال خراسان، آیین ورزشهای پهلوانی و زورخانهای، مهارتهای سنتی فرشبافی فارس، مهارت های سنتی فرشبافی کاشان و هنر نمایشی آیین تعزیه و در سال ۱۳۹۰ نیز نقالی و مهارتهای سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی در خلیج فارس به ثبت جهانی رسیده بودند.