افکارنیوز

: آن‌طور که متخصصان می‌گویند عادت مستمر و همیشگی آماده کردن و صرف غذا در خانه، بویژه هنگام شام، موجب ایجاد حس همبستگی کودک با دیگر اعضای خانواده می‌شود، اما متاسفانه در زندگی‌های امروزی و به دلیل نوع کار والدین، رستوران‌ها و هتل‌ها جایگزین سفره و میزهای شام خانوادگی شده است البته نباید فراموش کنیم گاهی در نظر گرفتن چنین برنامه‌هایی برای تغییر روحیه افراد خانواده بد نیست ولی همین شیوه اگر تبدیل به یک عادت دائمی شده و در طول هفته و ماه، بارها تکرار شود، می‌تواند مشکلاتی برای خانواده و بویژه کودکان ایجاد کند.

بررسی‌های روان‌شناسی در این زمینه نشان می‌دهد دانش آموزانی که شام خود را در محیط خانه و در کنار دیگر اعضای خانواده صرف می‌کنند، معمولاً از نظر تحصیلی موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. این موفقیت‌ها شامل موارد متعددی می‌شود که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت است از:

به دست آوردن نمره‌های درسی بالاتر: در مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ایلی‌نویز روی ۲۰ دختر و پسر هفت تا یازده ساله مشخص شد، کودکانی که چند ساعت از روز را برای صرف شام دسته‌جمعی همراه سایر اعضای خانواده سپری کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که از این موهبت محروم بودند، نتایج بهتری را در امتحانات مشابه کسب کردند.

بهبود یادگیری لغات و مهارت روانخوانی: تحقیقات متخصصان هاروارد نشان می‌دهد حضور کودک در فضای خانواده و صرف شام همراه با آنها، تاثیر مثبتی بر سطح یادگیری لغات جدید و مهارت روانخوانی او دارد. در این پژوهش، ۶۵ خانواده مدت ۱۵ سال از نظر ارتباطات میان اعضا بررسی شدند و نتایج حاصل از آن نشان داد کودکانی که در محیط خانواده حداقل یک وعده غذایی را با آرامش صرف کرده‌اند، به نسبت دیگر کودکان، قابلیت بیشتری برای یادگیری لغات جدید دارند.

بالا رفتن درصد موفقیت‌های دانشگاهی در آینده: مطالعات مقایسه‌ای چند ساله‌ای که روی شرایط تغذیه و الگوی غذایی ۲۰۰۰ نفر از والدین کودکان انجام شد، نتایج شگفت‌انگیزی به ارمغان آورد؛ طبق این مطالعات، کودکانی که به صورت مستمر و حداقل چند بار در هفته در محیط خانوادگی و به همراه سایر اعضای خانواده مانند اقوام و بستگان مشغول صرف غذا شده‌اند، موفقیت‌های دانشگاهی بیشتری کسب کرده‌اند.

کسب نمرات سالانه بهتر: مطالعات دانشگاه کلمبیا نشان دهنده ارتباط قوی میان نوع و نحوه تغذیه کودکان و کسب معدل‌های بالاتر بود. این مطالعات نشان داده است نوجوانانی که کمتر از دو بار در هفته در کنار سایر اعضای خانواده غذایشان را می‌‌خوردند، نتایج درسی ضعیف‌تری داشتند.

محیط خانواده و آرامش روانی هنگام صرف غذا در کنار سایر اعضای خانواده، تاثیری عمیق و ژرف بر رفتار و شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد و به همین دلیل متخصصان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند در هر شرایطی طوری برنامه‌ریزی کنند که حداقل یک وعده از غذاهای روزانه را با حضور همه اعضای خانواده صرف نمایند البته، در این موقعیت بهتر است تلویزیون را هم خاموش کنید و از حضور یکدیگر و گفت‌وگوهای خانوادگی لذت ببرید.

هنگام صرف غذا و زمانی که همراه همسر و سایر فرزندانتان دور میز یا سفره غذا نشسته‌اید، به کودکانتان بگویید که چقدر برای شما اهمیت دارند و به موارد مثبت زندگی خانوادگی‌تان اشاره کنید.

پس از صرف غذا هم بسرعت سفره را ترك نكنید و چند دقیقهای را به گفتوگو با عزیزانتان اختصاص دهید.در این فرصت میتوانید در مورد برخی از تصمیمات خانوادگی با یكدیگر مشورت كنید و نظر كودكان را نیز جویا شوید.هیچگاه فراموش نكنید محیط خانواده بهترین و موثرترین محل برای رفع مشكلات كودكان و كمك به بهبود وضع تحصیلی و اجتماعی آنهاست.