به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایلنا، جوانان اهل استان های آذربایجان شرقی، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، گلستان، گیلان، مرکزی، همدان و یزد این روزها با مشکل بزرگی مواجه شده اند. آنها هنگام ثبت نام در سامانه پرداخت وام با جمله «هیچ موردی یافت نشد» روبرو می شوند. اگر در این استان ها، زوج ها نمی توانند در سامانه ثبت نام کنند، در سایر استان ها اعتباراتی وجود ندارد که بانک ها بخواهند وامی از آن منبع پرداخت کنند. چرا که از ششم آبان ماه وام ازدواج در شش بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت مسدود شده است.

در بعضی از استان ها نیز ثبت نام کردن با ثبت نام نکردن چندان تفاوتی ندارد زیرا امکان ندارد که شما بتوانید با کلی دوندگی وامی دریافت کنید همچنان که در استان خوزستان، زوج های جوان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. در استان مازندران با وجود آنکه این امکان فراهم بود که زوج ها بتوانند پست بانک و بانک قرض الحسنه مهر را برای دریافت وام انتخاب کنند اما از ۱۵ آذر ماه، بانک قرض الحسنه مهر حذف شد و تنها پست بانک وام ازدواج به جوانان در حال ازدواج می داد.

جالب اینجاست که زوج های مازندرانی این روزها هنگام مراجعه به پست بانک هم به در بسته می خوردند. وضع مابقی استان ها نیز چندان بهتر نیست. در بسیاری از استان ها تنها یک بانک به شما معرفی می شود، که این مثلا برای استان جوان و پرجمعیتی مثل خوزستان فرقی با عدم معرفی ندارد و در واقع اسم این بانک بیشتر جنبه استعاری دارد تا حقیقی.

وامی که در کمبود نقدینگی فراموش شد

وام ازدواج که در حال حاضر در آستانه بیست سالگی قرار دارد از سال ها پیش به منظور کمک به زوج های جوان در قالب تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شد. رقم این وام بسیار ناچیز بود به ترتیبی که در ابتدای دهه ۸۰ به ۳۰۰ هزار تومان رسید اما بعد از گذشت ۱۰ سال، پا به پای تورم رشد پیدا کرد و در این اواخر به ۳ میلیون تومان بالغ شد.

با این وجود برخی از مسئولان دولتی در راستای ترویج ازدواج و تحکیم خانواده، این وعده را دادندکه افراد به شرط سن کمتر از ۲۵ سال، مهریه کمتر از ۱۰۰ عدد سکه، دانشجو یا طلبه بودن، فوت پدر یکی از والدین ۲ میلیون تومان وام بیشتر دریافت می کنند و وام ازدواج آنها ۵ میلیون تومان می شود.

با این حال پرونده وام ازدواج خیلی زود بسته شد و بسیاری از بانک ها علت این امر را فقدان نقدینگی لازم اعلام کردند. این خبری بود که از سوی مسعود امینی مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، ششم آبان ماه در پی مسدود شدن سامانه ازدواج شش بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت اعلام شد.