افکارنیوز

: دکتر زیبا لوک زاده در خصوص وضعیت میز و نیمکت‌ دانش آموزان اظهار داشت: متناسب نبودن میز و نیمکت‌ها با ابعاد بدنی دانش آموزان ناراحتی‌های کمر، گردن، خستگی زودرس، افت تحصیلی و اشکال در فشار خون آن‌ها را موجب می‌شود، بنابراین میز و نیمکت‌ها باید با ابعاد بدنی آن‌ها متناسب باشد و دارای شرایط و ویژگی های خاص خود باشد.

دکتر لوک زاده گفت: یکی از شرایط میز و نیمکت‌ها این است که به نحوی طراحی شود که کف پاها، صاف روی زمین باشد چرا که وقتی کف پا روی زمین قرار می‌گیرد، زاویه‌ای که ران با تنه می‌سازد حدود ۹۰ درجه است و در این صورت گودی کمر حفظ می‌شود.

وی با بیان این که باید فضایی بین پشت پاها و لبه جلویی نشیمنگاه وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: همچنین هیچ گونه فشاری از طرف قسمت جلویی سطح نشیمنگاه به سطح خلفی ران وارد نشود و فضایی بین سطح بالایی ران و سطح زیرین میز برای حرکت آزادانه وجود داشته باشد.

لوک زاده با بیان این مطلب که آرنج‌ها هنگامی که بازو عمودی است تقریباً در ارتفاع سطح رویی میز قرار گیرد، خاطرنشان کرد: همچنین باید تکیه گاهی مستحکم در ناحیه کمری و زیر تیغه‌های شانه وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که در هنگام مطالعه سر و گردن نباید بیشتر از ۲۰ درجه به طرف پایین خم شود، عنوان داشت: بعضی اعمال مثل طاق باز خوابیدن یا به شکم خوابیدن در هنگام مطالعه در درازمدت، دردهای ناحیه گردن و کمر را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب کار در پایان متذکرشد: افرادی که طولانی مدت مطالعه میکنند یا به حالت نشسته کاری را انجام میدهند، باید هر ۲۰ دقیقه یک بار عضلات خود را حرکت دهند.