برای در امان ماندن از پشه ها به رادیو بچسبید!
افکارنیوز گروه اجتماعی:

ایده ساده و زیبایی است، به شنوندگان ایستگاه رادیویی موج اف ام برزیل گفته شد، این که بدون نیاز به لوسیون های بدبو، گازهای شیمیایی، دود یا لوله کردن روزنامه، کافی است به جای همه آنچه که برای ضرب و شتم پشه ها به کار می برید به رادیوی خودتان بچسبید!

این ایستگاه رادیویی در آوریل امسال در پس زمینه موسیقی اش یک موج با فرکانس بالا – ۱۵ کیلوهرتزی – پخش کرد. این موج برای اکثر بزرگسالان غیرقابل شنیدن بود و برای دفع پشه ها در نظر گرفته شده بود. چنین کاری به شنوندگان اجازه می داد تا با خیال راحت پنجره هایشان را باز کنند و هوای تازه بدون پشه گزیدگی استنشاق کنند.

اسپانسر این حرکت مجله GoOutside(برو بیرون) به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی رادیویی بود که می رفت تا جایزه بزرگ بخش رادیو جشنواره کن را نیز در ماه ژوئن برنده شود – جایزه ای که شاید معتبرترین جوائز در بخش آگهی ها و تبلیغات باشد.

فقط یک مشکل وجود دارد. دانشمندان می گویند این کار خارج از منطق است. بارت کینولز، حشره شناسی که ریاست هیئت مشورتی بنیاد مالاریای هلند را بر عهده دارد و ویراستار علمی وب سایت جهانی مالاریا نیز است، ادعا می کند که «هیچ شواهد علمی وجود ندارد» که سونوگرافی یا همان استفاده از امواج صوتی حشرات را فراری دهد.

یک مقاله در سال ۲۰۱۰ اقدام به انجام ۱۰ مطالعه میدانی کرد که در آن دستگاه های سونوگرافی دافع به آزمون گذاشته شده بودند و چنین اعلام نتیجه کرد که «هیچ اثری بر جلوگیری از گزش پشه ندارد» و نباید آن را توصیه کرد یا به کار برد.

این مقاله ادامه می دهد: با توجه به یافته هایی از ۱۰ مطالعه میدانی با دقت، تحقیق بیشتر روی EMRها یا همان دفع کننده های الکترونیکی پشه برای جلوگیری از گزش پشه ها یا تلاش برای توقف بیماری مالاریا ارزش وقت صرف کردن بیش از این ندارد.

آگهی تصویری برای برنده جایزه کمپین «رادیوی دافع» ادعا می کند که «مطالعات نشان داده اند که چنین فرکانسی صدای یک سنجاقک را تقلید می کند که یک درنده طبیعی پشه ها است و بنابراین می تواند آنها را دور نگاه دارد».

در واقع فرکانس بال زدن سنجاقک ها بین ۲۰ تا ۱۷۰ هرتز است، فرکانسی بسیار پایین تر از ۱۵ کیلوهرتز. اما بارت کینولز می گوید این فرکانس پایین تر نیز به همان اندازه در دور راندن پشه ها یا متوقف کردن آن ها از گزیدن بی فایده است. کینولز که از سالها قبل کمپینی را برای این موضوع تشکیل داده می گوید که تکیه بر تکنولوژی سونوگرافی چیزی شبیه جنون است. او می گوید اگر مردم به این دستگاه ها اعتماد کنند و اقدامات احتیاطی را کنار بگذارند، تنها خودشان را در معرض خطر قرار داده اند.