افکارنیوز:

دکتر رضا امانی با بیان این مطلب اظهار کرد: به عنوان مثال یک واحد گوشت ۳۰ گرم است که یک‌دوم لیوان حبوبات جایگزین یک واحد گوشت خواهد بود؛ یک عدد تخم‌مرغ نیز پروتئینی معادل یک واحد گوشت دارد.

وی افزود: وقتی فردی می‌خواهد مقدار مشخصی میوه بخرد، بهتر است از گروه‌های مختلف میوه‌ها و به صورت متنوع خرید کند. مثلا یک نوع آن مرکبات باشد، نوع دیگر سیب و نوع آخر نیز میوه‌های فصل باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: می‌توان پروتئین گوشت را از طریق دیگر مواد غذایی جذب کرد ولی محتوای آهن موجود در گوشت با دیگر مواد غذایی متفاوت است. مخصوصا در دختران جوان و نوجوان وجود آهن ضروری است. عدس، سبزی‌هایی چون اسفناج و زرده تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن هستند ولی میزان جذب آهن آنها بسیار پایین است.

وی ادامه داد: برای افزایش جذب آهن این مواد لازم است که پس از مصرف این مواد از مصرف چای و قهوه پرهیز شود. باید مقدار مصرف شیر یا ماست همراه غذا بیشتر از یک لیوان نباشد. همراه وعده غذایی نیز از منابع خوب ویتامین C مانند سبزی تازه، گوجه خام و انواع فلفل استفاده شود.

امانی عنوان کرد: چای، ماده غذایی خوبی است و موجب افزایش تمرکز و باز شدن راههای تنفسی به خصوص در فصل زمستان میشود و بهتر است که از مواد غذایی حذف نشود.