افکارنیوز

: کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند اگر با مشکل بی‌خوابی مواجه هستید یعنی نمی‌توانید خواب شبانه کامل داشته باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی و دیابت خواهید بود.

اما از سوی دیگر نیز زیادتر از حد معمول خوابیدن موجب لاغرتر شدن نمی‌شود بلکه خوابیدن به اندازه کافی و استاندارد به شما کمک می‌کند که اگر اضافه وزن دارید بتوانید وزن‌تان را کاهش دهید.

به گزارش تورنتو نیوز، علاوه بر این کم‌خواب خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش می‌دهد. البته کمبود خواب همیشه ناشی از عادات غلط و الگوهای ناسالم زندگی نیست بلکه بسیاری از انواع اختلالات خواب وجود دارند که می‌توانند موجب برهم زدن برنامه عادی خواب در شبانه روز شوند. برای مثال یکی از این اختلالات «تعریق‌های شبانه» است. برخی افراد هنگام خوابیدن احساس گرما و تعریق شدید می‌کنند و همین امر باعثمی‌شود که به سختی به خواب بروند. تعریق‌های شبانه اغلب می‌تواند ناشی از عواملی چون یائسگی، سرطان یا عفونت باشد.

یکی دیگر از واقعیات جالب درباره اختلال معمول بی خوابی این است که این مشکل می‌تواند ناشی از مصرف برخی مواد غذایی خاص باشد.

مطالعات نشان میدهد که برخی خوردنیها باعث میشوند در تمام طول شب بیدار بمانید. مثلا الکل موجب بی خوابی میشود یا غذاهای تند و ادویه دار نیز عامل بروز سوزش سردل و مشکل در هضم غذا میشوند که این ناراحتی ها نیز به نوبه خود عوامل موثر در بی خوابی هستند. البته قند و شیرینی نیز با افزایش انرژی بدن موجب بی خوابی میشود.