افکارنیوز

: اصغر نقشی افزود: تخم و میوه گشنیز خواص دارویی دارند. وی تشریح کرد: سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه و مصرف چند مرتبه در روز در برطرف شدن تب و سرماخوردگی موثر است. همچنین تناول ۲ تا ۵ گرم از تخم گشنیز با کمی عسل افزایش شیر مادران شیرده را درپی دارد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مصرف به اندازه گشنیز هیچ ضرری ندارد، ولی مصرف بیش از حد آن باعثحالت سستی توام با خستگی شدید شده و گاهی خواب عمیق، گنگی و بی‌حسی را به دنبال خواهد اشت.

وی خوردن گشنیز را در پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی مثمرثمر دانست و اظهار داشت: خوردن گشنیز با غذا از ترش کردن جلوگیری می‌کند و از مسمومیت‌های غذایی پیشگیری می‌کند.

نقشی با اشاره به موارد استفاده از دَم کرده گشنیز افزود: کارشناسان گیاهان دارویی شستن دهان و دندان با استفاده از دَم کرده گشنیز و یک قاشق چایخوری تخم گشنیز در یک لیوان آب جوش به مدت ۵ دقیقه را در ضدعفونی کردن دهان و دندان موثر می‌دانند.

وی ضمن توصیه به تسکین دندان درد با بهرهگیری از این سبزی تاکید کرد: کارشناسان جویدن تخم گشنیز را برای تسکین درد دندان موثر میدانند.