به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، محمد جواد محمدی زاده در همایش پژوهش و محیط زیست افزود: امروزه کشور ما در عرصه های علم و فناوری در رشته های مختلف بسیار پیشرفت کرده است اما متاسفانه هنوز در عرصه فناوری های زیست محیطی کار زیادی در پیش داریم.

وی اظهارداشت: به عنوان مثال ایران در منطقه کم آب و خشک واقع شده و بنابراین نحوه آبیاری در مزارع بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است آنطور که باید با فناوری آبیاری پیشرفته آشنا نیستیم و از آن برای آبیاری در بخش کشاورزی بهره نمی بریم.

مشکل کم آبی را در ایران باید جدی گرفت

وی ادامه داد: این در حالی است که در بخش های مختلف زیست محیطی با مشکل کم آبی مواجه هستیم که باید با دقت و حساسیت بیشتری به این موضوع پرداخته شود.

محمدی زاده اظهارداشت: یکی از کارهای مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که مولفه های حیات مانند آب، خاک، هوا را شناسایی و مشکلات و کمبودها را مشخص و مدیریت کنیم که در حال اجراست.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی جغرافیا نمی شناسد گفت: تمام مولفه های زیست محیطی در کره مسکون روی هم تاثیر می گذارند به عنوان مثال اگر در یک قاره جنگل ها از بین بروند در قاره دیگر شاهد بارندگی های غیر معمول خواهیم بود که این نشاندهنده مرتبط بودن مسائل زیست محیطی در کره زمین است.

معاون رییس جمهوری افزود: بارش باران های اسیدی، انتشار گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین، بروز سیل های ویرانگر همه نشاندهنده تغییر اقلیم و تاثیر مولفه های زیست محیطی در سراسر دنیاست و از این رو باید به موضوع محیط زیست مانند یک موضوع جهانی نگاه کنیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه برخی کشورها حاضر نیستند که اقدامی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بردارند و فقط به توسعه و پیشرفت فکر می کنند.

سهم آمریکا در تولید گاز های گلخانه ای ۲۶ درصد جهان

برای مثال از امریکا می توان نام برد که ۵ درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده اما سهم آن در ایجاد گازهای گلخانه ای ۲۶ درصد است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکوسیستم ها درسراسر جهان از جمله ایران بسیار ارزشمندند و بنابراین باید برای حفظ آنها تلاش کرد. این کار زمانی نتیجه خواهد داد که مسوولان ذیربط باور کنند که این اکوسیستم ها غنی و در عین حال بسیار شکننده هستند.

وی ادامه داد: محیط زیست موضوعی پویا و زنده است و ازاین رو دانشمندان، محققان و پژوهشگران این عرصه باید به روز باشند و همگام با علم روز دنیا پیش روند که می توان با ایجاد بانک های اطلاعاتی پایگاه اطلاعاتی به روزی در زمینه محیط زیست ایجاد کرد که این اقدام در حال اجراست.

محمدی زاده تاکید کرد: برای این کار باید از روشهای سنتی فاصله بگیریم و از فناوری های نوین استفاده کنیم؛ از این رو باید فناوری های مورد نیاز را درست انتخاب کنیم که این امر نیاز به بالا رفتن دانش و آموزش عالی دارد. در این راستا باید بر توسعه علوم بین رشته ای تاکید کنیم تا با بهره گیری از آنها بتوانیم تحقیقات در زمینه های زیست محیطی را کاربردی کنیم.

محمدی زاده اظهارداشت: امروزه تحقیقات و پژوهش ها در کشور به سمتی می رود تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد از این رو باید محور پژوهش های زیست محیطی هم به این سمت هدایت شود.

ریزگردها ۲۱ استان کشور را در بر گرفته است / ریزگرها مهمان خوانده هستند

وی گفت: امروزه در حوزه محیط زیست با پدیده هایی مواجه می شویم که تا چند سال پیش فکر بروز آنها به ذهن کسی خطور نمی کرد مانند پدیده ریزگردها که در حال حاضر ۲۱ استان کشور را درگیر کرده است.

محمدی زاده افزود: برخی رسانه ها گرد و غبار را میهمان ناخوانده می خوانند ولی به اعتقاد من میهمان خوانده هستند زیرا بروز آن نتیجه برخی عملکردهای انسانی است که جنگ ایران و عراق یکی از آنهاست بنابراین اگر در گذشته با مولفه های زیست محیطی با تدبیر برخورد می کردیم بدون شک امروز با چنین مشکلاتی مواجه نمی بودیم.

وی گفت: سازمان محیط زیست آماده است تا در زمینه برخی طرح های کلان خود مانند پایش کیفی حفاظت و مدیریت مولفه های آب، خاک، هوا، احیای زیست بوم های پهنه های آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، احیای تنوع زیستی، مدیریت ریزگردها و توسعه و ارتقای فرهنگ زیست محیطی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری کند.

به گزارش مهر همایش پژوهش و محیط زیست امروز با حضور محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در پایان این همایش ۲۶ نفر از پژوهشگران برتر عرصه محیط زیست معرفی و تقدیر شدند.