افکارنیوز:

زن‌ها در کنار هم و به اتفاق فرزندان‌شان نزدیک غارهای محل زندگی خود اجتماع می‌کردند. توانایی ایجاد پیوند، اتصال و برقراری روابط نزدیک برای دوام و بقای هر یک از این زنان مهم بود. مردها به سکوت روی تپه می‌نشستند و منتظر شکار می‌شدند. وقتی زن‌ها به‌اتفاق هم، درگیر کاری می‌شدند، برای برقراری ارتباط بیشتر، مرتب با هم حرف می‌زدند. وقتی مردها شکار می‌کردند یا ماهی می‌گرفتند، از بیم آنکه شکار از دست‌شان فرار نکند، با هم صحبت نمی‌کردند.

وقتی مردان امروزی هم به شکار یا صید ماهی می‌روند، باز هم زیاد حرف نمی‌زنند. وقتی زن‌های امروزی برای خرید می‌روند و یا دور هم جمع می‌شوند، مرتب صحبت می‌کنند. زن‌ها برای صحبت‌کردن نیاز به دلیل ندارند، هدف خاصی را هم دنبال نمی‌کنند. آنها برای آن با هم حرف می‌زنند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اگر از مغز زن و مرد، ام آر آی بگیرند، مشخص می‌شود که مغز زن‌ها به‌شدت برای صحبت کردن مساعد است. ما در کتاب «چرا مردها گوش نمی‌دهند و زن‌ها نمی‌توانند نقشه بخوانند» توضیح دادیم که زن‌ها با توجه به خصوصیات مغزی خود می‌توانند ۶ تا ٨ کلمه صحبت کنند و این در حالی است که مردها در حدود ٢ الی ۴ کلمه صحبت می‌کنند. معلوم می‌شود که چرا صحبت زن‌ها تا این اندازه برای زوج‌ها، تولید مسئله می‌کند. یک مرد شاغل تا بعدازظهر ظرفیت حرف زدنش تمام می‌شود. بعد به خانه‌اش می‌رود، جایی که زن او ۴ تا ٥ کلمه برای حرف زدن دارد. دو زن می‌توانند تمام مدت روز را رو‌در‌رو صحبت کنند و بعد وقتی به‌ خانه‌های‌شان برگشتند یک ساعت هم تلفنی حرف بزنند. در این زمان است که مردها می‌پرسند: «چرا این همه‌ مدتی که با هم بودید این حرف‌ها را نزدید؟»

داشتن مغزی که در کار صحبت و مهارت‌های زبانی و کلامی قوی نیست، علتی است که مردها سه تا چهار برابر بیشتر از زنان، لکنت زبان پیدا کنند. خوانش پریشی هم در مردها ١ برابر از زن‌ها بیشتر است. مردها از سخن گفتن و از زبان برای بیان حقایق و داده‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند. اما اغلب مردها تنها در صورتی صحبت می‌کنند که حرفی برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت دیگر مردها تنها برای بیان واقعیت‌ها، اعلام اطلاعات و ارائه راه‌حل صحبت می‌کنند. این موضوع، به هنگام برقراری ارتباط میان زنان و مردان مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند. صحبت زنان اقدامی به‌منظور پیوند‌جویی است.

مغزهای مردان راه‌حل‌گرا و مغزهای زنان فرآیندگرا هستند
یک مرد، تنها در صورتی با مرد دیگر حرف می‌زند که بداند او می‌تواند مسئله‌اش را حل کند. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، مردی که مورد سئوال قرار می‌گیرد احساس افتخار می‌کند، زیرا کسی از او نظرخواهی کرده است و عقیده‌اش را جویا شده است. او با خیال راحت راه‌حل‌هایی را که به‌نظرش می‌رسد ارائه خواهد داد. اما وقتی زنی صحبت می‌کند، می‌خواهد برای رسیدن به پیوند و دوستی با او صحبت کند و در این میان، راه‌حل جست‌و‌جو نمی‌شود، متأسفانه مردان گمان می‌کنند که زنان به‌هنگام صحبت مسائل خود را مطرح می‌سازند، زیرا نمی‌دانند که با این مشکلات چگونه رو‌به‌رو شوند. به‌همین دلیل، پیوسته حرف زدن را قطع می‌کنند تا راه‌حل ارائه دهند.

بی‌جهت نیست که زن‌ها همیشه شکایت می‌کنند که مردها حرف آنها را قطع می‌کنند و به آنها اجازه صحبت نمی‌دهند. به‌زعم یک زن، پیشنهاد راه‌حل پیوسته مرد نشان می‌دهد که او همیشه می‌خواهد حق به جانبش باشد. و دیگر اینکه مرد همیشه گمان می‌کند که زن در اشتباه است. از سوی دیگر، وقتی زنی احساسات و عواطف خود را با کسی در میان می‌گذارد، قصد شکایت ندارد. معنایش این است که او به شما اعتماد کرده است.

عکس این مطلب هم صحیح است. اگر زن آن شخص را دوست نداشته باشد. اگر موافق حرف‌های او نباشد و یا قصد مجازات او را داشته باشد، حرفی به او نمی‌زند. سکوت به‌عنوان نوعی مجازات محسوب می‌شود. وقتی در مورد سایر زنان مورد استفاده قرار بگیرد، روش مؤثری است. این روش، روی مردها بی‌تأثیر است. مردها صحبت نکردن زن‌ها را به‌حساب آرامش بیشتر برای خود می‌گذارند و حرف نزدن زن برای آنها در حکم یک پاداش به‌حساب می‌آید. بنابراین وقتی زنی تهدید می‌کند که «دیگر با تو حرف نمی‌زنم» زیاد آن را جدی نگیرید.

زن‌ها از سکوت برای مجازات کردن مردها استفاده می‌کنند، اما مردها عاشق سکوت هستند. اگر زنی بخواهد مردی را مجازات کند، بهتری کاری که می‌تواند بکند این است که بی‌وقفه حرف بزند و مرتب از موضوعی به موضوع دیگر برود.

راه‌حل برای مردان
توجه داشته باشید که هدف اصلی صحبت زنان، صرفاً صحبت کردن است. هدف زن این است که با صحبت کردن احساس بهتری پیدا کند و با شما به ارتباط و پیوند برسد. به‌ راه‌حلی نیاز نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که او را تشویق کنید. محتوای صحبت مرد مهم نیست، مشارکت اوست که مهم است.

راه‌حل برای زنان
زماني را براي صحبت كردن با مرد مشخص كنيد. به او بگوييد كه ميخواهيد بدون اينكه راهحلي ارائه دهد، به حرفهايتان گوش بدهد. در برابر مردان از مجازات سكوت خودداري نماييد زيرا آنها اصولاً متوجه نميشوند، كه شما با آنها حرف نزدهايد. مردها از اينكه اوقات خود را به سكوت بگذرانند لذت ميبرند. اگر مشكلي با او داريد، صراحت به خرج دهيد.