به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، مرتضی تمدن در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر یک پارک فناوری به نام پارک پردیس وجود دارد که قریب به ۱۳۷ شرکت دانش‌بنیان در این پارک فکرشان را تبدیل به محصول کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای حضور در فعالیت‌های پارک پردیس حدود هزار و ۲۰۰ شرکت متقاضی داریم که از این تعداد ۱۳۷ شرکت تاکنون جذب شدند.

تمدن بیان داشت: ‌ در جلسه امروز مصوب شد که در هر شهرستان استان تهران یک پارک فناوری احداثشود که شهرستان‌های رباط‌کریم، شهریار، شهر قدس، ورامین و فیروزکوه در اولویت قرار گرفته‌اند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: تا ۳ ماهه اول سال ۹۲ پارک فناوری در این ۵ شهرستان احداثمی‌شود.

تمدن به آخرین وضعیت گازرسانی در مناطق استان تهران اشاره کرد و گفت: ضریب نفوذ گاز شهری در کشور ۹۸ درصد و در شهرستان‌های استان تهران ۹۹.۵ درصد است.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ گاز در روستاهای کشور ۵۸ درصد و در روستاهای استان تهران ۸۷ درصد است.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۰ روستا در استان تهران وجود دارد، گفت: ۹۵ درصد از جمعیت استان تهران که حدود ۱۲.۵ میلیون نفر هستند در شهرها و مابقی در روستاها زندگی می‌کنند.

استاندار تهران درباره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، بیان داشت: نمایندگان مجلس خواستار این هستند که برابر قانون انتخابات آینده شورای شهر به صورت مجزا در ۳ شهرستان ری، تجریش و تهران برگزار شود.

تمدن در ادامه به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: حدود ۲۷ اقدام در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران صورت گرفته است که در چند روز اخیر در شرایط ناسالم و هشدار تأثیر این اقدامات مشخص بود.

وی ادامه داد: هیچکدام از آلایندگی‌های سمی در تهران افزایش نیافته است و تنها ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون مقداری شرایط آلایندگی را افزایش داد که بر این اساس موجب شد، تهران دو روز تعطیل شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه بنزین استاندارد برابر یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه‌های تهران تولید می‌شود، گفت: ۸ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که یک میلیون لیتر آن برابر استانداردها تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کمربند فضای سبز برای تلطیف هوای تهران بسیار مهم بوده و افزایش حدود ۱۸ هزار هکتار کمربند سبز برای تهران برنامه‌ریزی شده است که تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده است.

وی گفت: برای سال آینده بخش عمده‌ای از کمربند سبز تهران از شمال شهر تا شمال غرب اجرایی می‌شود.

تمدن افزود: تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور جمع‌آوری شده است که از این تعداد قریب ۴۵۰ دستگاه متعلق به تهران بوده است.

وی ادامه داد: برآورد کرده‌ایم حدود یکصد هزار خودروی فرسوده در تهران تردد می‌کند که با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، محیط زیست و ستاد محیط سوخت باید این تعداد خودرو از ناوگان حمل و نقل خارج شوند.

استاندار تهران گفت: بخش عمده‌ای از مینی‌بوس‌ها در تهران باید تعویض و نوسازی شود که این اقدام به کندی پیش می‌رود.

وی به افزایش ساخت‌وسازها در تهران اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در کمربند سبز شمال بزرگراه شهید بابایی و مناطقی در شمال‌غرب و شرق تهران تهران ساخت‌وساز ممنوع شده است چرا که بزرگتر شدن تهران تشدید آلودگی را به دنبال دارد.

تمدن به شهرداری تهران توصیه کرد: به منابع مالی فروش تراکم در تهران کمتر توجه کند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: ‌از ۷ هزار اتوبوسی که در تهران تردد می‌کنند، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه گازسوز شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۸۰ هزار تاکسی در تهران فعالیت می‌کند که از این تعداد ۵۱ هزار تاکسی دوگانه سوز شده است.

تمدن با بیان اینکه ۹۰ درصد از خودروهای فرسوده از رده خارج شده‌اند، بیان داشت: ۲۰۰ درصد در احداثجایگاه‌های CNG رشد داشته‌ایم که تعداد آنها به بیش از ۳۶۰ جایگاه رسیده است.

استاندار تهران به جمع‌آوری خودروهای دودزا در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: ‌ حدود ۴ هزار خودرو دودزا در ۶ ماهه اول سال جاری توسط پلیس متوقف و جریمه شده است.

وی بیان داشت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم که معاینه فنی خودروها را از ۵ سال به ۳ سال کاهش دهند.

تمدن به شناسایی ۵۷۱ واحد صنعتی آلاینده در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۳۰۰ واحد صنعتی استاندارد شده‌اند و اگر این اقدام انجام نمی‌شد، وضعیت غیرقابل قبولی داشتیم.

استاندار تهران افزود: ممنوعیت اعطای مجوز احداثکارخانه تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران که مصوبه‌ای قانونی است، همچنان به قوت خود باقی است و تنها صنایع هایتک از این ممنوعیت مستثنی هستند.

وی به اظهارنظرهای غیر کارشناسی بعضی از مسئولان شهری اشاره کرد و گفت: اخیراً اعلام کرده‌اند که طرح زوج و فرد، ‌ طرحی بچگانه است ولی این اقدام در زمان خود کار عاقلانه‌ای محسوب می‌شود و به مدت یک یا دو روز در شهر برای کاهش آلودگی هوا اجرایی می‌شود.

تمدن خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که اقدامات کوتاه مدت و طرحهای زوج و فرد آلودگی هوا را به صورت کلی رفع نمیکند ولی در کاهش مقطعی آلودگی هوا بسیار تأثیرگذار است.