افکار نیوز - روزي در سال ۱۸۴۸ نامه اي براي ژنرال زاكاري تيلور به در خانه اش واقع در باتن روژ، لوئيزيانا رسيد. طبق معمول آن زمان اين نامه تمبر نداشت. ضمناً روي آن مهر دريافت شود خورده بود، به اين معني كه گيرنده نامه بايد هزينه ارسال و رساندن آن را بپردازد. تيلور ناراحت شد. از پرداخت هزينه خودداري ورزيد و نامه را باز نكرده براي فرستنده اش پس فرستاد.

تیلور خبر نداشت که نامه نخوانده و بازگردانده اش شاید مهمترین نامه ای بود که در تمام عمر دریافت می کرد. حال می دانیم که در این نامه به او اطلاع می دادند نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده شده است!
عاقبت تیلور خبر نامزدی خود را گرفت و یک سال بعد، در سال ۱۸۴۹ به مقام دوازدهمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد.

ماجرای نامه ناگشوده ژنرال تیلور این اندیشه را به ذهن ما متبادر می کند که در آن زمان خدمات پستی تا چه اندازه نارسا بود. هزینه نامه های ارسالی را گاهی فرستنده، اما در بیشتر موارد گیرنده می پرداخت. بعضی از نامه ها مهر زمختی می خورد، ‌ برخی نشانه های دست نویس داشت و تعدادی دیگر فاقد هر گونه علامت پستی بود.

مبتکر سیستم پستی کیست؟

یک انگلیسی به نام «رولاند هیل» مبتکر اصلاح سیستم پستی است. هیل پیشنهاد کرد که هزینه هر نامه را فرستنده اش بپردازد. در ضمن استفاده از پاکت هایی را که تمبر مستقیماً روی آنها چاپ شده باشد، توصیه کرد.

نقاشی به نام «چالمرز» با شنیدن این توصیه به سراغ هیل آمد و پیشنهاد کرد به جای چاپ تمبر روی پاکت از تمبر پستی چسب دار استفاده شود.

هیل از این ابتکار به هیجان آمد و چند نمونه از تمبرهای چالمرز را نزد رئیس کل پست انگلستان برد. هیل توضیح داد که این تمبرها مانع اتلاف وقت و دردسر می شود، و از همه مهمتر، به سردرگمی حاکم در سیستم پایان خواهد داد.

رئیس کل پست تحت تاثیر قرار نگرفت و گفت: «بین طرح های خیالی جنون آمیزی که تا به حال شنیده ام، این یکی از همه اغراق آمیزتر است.»

اما به مرور، هیل توانست رئیس کل پست و دولت انگلیس را ترغیب کند که این نقشه را به کار بندند. چیزی نگذشت که استفاده از تمبر پستی چسب دار استاندارد در همه جای دنیا رایج شد.

از یک قرن پیش که هیل اصلاحات خود را اختراع کرد، تا این زمان، خدمات پستی به مراتب پیشرفت کرده است. با این همه، این سیستم هنوز کامل نیست و باز هم مسائل و مشکلات و سردرگمی های عجیب و غریب رخ می دهد.

همین اواخر مردی از نیویورک نامه ای به کانتون اوهایو فرستاد. این نامه سه ماه بعد رسید، زیرا در سر راه خود سفری هم به شهر کانتون واقع در چین کرده بود. سرنوشت نامه ای که برای مردی در انگلستان ارسال شده بود، از این هم عجیب تر است. روی پاکت این کلمات تایپ شده بود: «اداره پست متاسف است که یک حلزون در صندوق نامه های ارسالی، قسمتی از این پاکت را خورده است.»


آخرین داستان مربوط به مردی است که نامه ای برای زن دلخواهش نوشت و از او تقاضای ازدواج کرد. این مرد از فرط هیجان به جای آنکه نامه را توی صندوق بیندازد، آن را پشت صندوق انداخت. این نامه بیست و پنج سال همانجا ماند تا وقتی که صندوق تعویض شد، نامه پوسیده و رنگ و رو رفته، بالاخره پس از آن همه تاخیر به نشانی مربوط فرستاده شد. زنی که نامه به عنوان وی بود، درخواست فرستنده را پذیرفت و این دو تن ازدواج کردند. عروس در این هنگام پنجاه و دو ساله بود و داماد پنجاه و چهار ساله. به علت عوضی انداختن نامه، این زوج دلداده یک چهارم قرن خوشبختی را از دست دادند.


منبع : اختراع اشیای معمولی. دون ال. والفسون