افکار نیوز - ماست بي ترديد يكي از پر خاصيت ترين مواد لبني است و مي تواند سلامت بدن را افزايش بخشد. به همين دليل سعي كنيد بار بعدي كه به سوپر ماركت رفتيد، ماست را در ليست خريد خود جاي دهيد تا بتوانيد از مزاياي آن بهره مند شويد. خواص متفاوت ماست و تاثيرهاي مطلوبي كه مي تواند براي افراد در بر داشته باشد، براي سالهاست كه مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است، اما با اين وجود هنوز هم افرادي هستند كه نمي دانند ماست چه فوايدي مي تواند براي آنها در بر داشته باشد.


چربی کمتر، کیفیت بهتر

هر چه چربی ماست بیشتر باشد قدرت جذب کلسیم آن کمتر است. این ماست برای افراد بسیار لاغر، کودکان دچار سوء تغذیه و بیماریهای کاهنده وزن مناسب است. خوب است بدانید نصف لیوان ماست چکیده معادل یک لیوان ماست معمولی است و برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی و کسانی که نمی توانند در یک وعده حجم زیادی ماست میل کنند، توصیه می شود.

ماست پروبیوتیک یا باکتریایی چیست؟

این نوع ماست، بخش عمده بازار را به خود اختصاص داده و باعثبه وجود آمدن رقابت های تبلیغاتی قابل توجهی شده است. پروبیوتیک ها، میکرو ارگانیسم های مفید داخل ماست هستند که در بالا با نام باکتری معرفی شدند. به طور طبیعی روده انسان دارای انواع خاصی باکتری است و اگر از طریق موادی مانند ماست، مقدار آنها افزایش یابد، هضم غذا تسهیل می شود و عوارض بیماری هایی نظیر کرون و سندرم روده تحریک پذیر کاهش می یابد. این باکتری های مفید می توانندنقش تاثیرگذاری در مقدار جذب اجزای مفید مواد غذایی مصرفی و به طور کلی سلامت دستگاه ایمنی بدن ایفا کنند. قطعاً خوردن ماست پروبیوتیک مضر نیست و ماستی که حاوی مقادیر بیشتری کشت های باکتریایی باشد، برای سلامت مفیدتر است. اما توجه داشته باشید این نوع ماست ها گران تر از نوع معمولی هستند.


سفت و شیرین بودن، نشانه کیفیت نیست

ماست ها به روش های مختلفی تهیه می شود و نوع فرآیند، درصد چربی، میزان ماده خشک و پایدارکننده های صمغی عامل شل یا سفت شدن بافت ماست می شوند و این موضوع نشان دهنده کیفیت و ارزش تغذیه ای بالا یا پایین محصول نیست.

در مورد ماست های ترش و شیرین نیز باید بدانید ماست های کم چرب زودتر از انواع پر چرب ترش می شود و ماست ترش نه تنها مضر نیست بلکه از نظر تغذیه ای این مزیت را دارد که هر چه ترش تر باشد، به جذب بیشتر کلسیم بدن کمک می کند. اغلب ماست های چکیده محلی ترش و میزان کلسیم آنها بالاست، اما فراموش نکنید اینگونه ماست ها اغلب از شیرهای پاستوریزه نشده تهیه می شوند که می تواند مصرف کننده را به بیماری دردسر سازی مبتلا کنند.

چرا باید ماست خورد؟

در طب قدیم فواید فراوانی برای ماست قائل بودند که بیشتر آنها مورد تایید علم جدید نیز قرار گرفته است. یافته های علمی نشان داده که ماست دارای ارزش تغذیه ای بالایی است، بنابراین در زیر به بعضی از ویژگی های آن اشاره می شود. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز(قند موجود در شیر) هستند، می توانند به جای شیر از ماست استفاده کنند، بدون اینکه عوارض ناشی از عدم تحمل لاکتوز در آنها بروز کند، زیرا لاکتوز موجود در شیر به وسیله باکتری های ماست تبدیل به اسید لاکتیک می شود.

بررسی ها نشان داده است تجزیه لاکتوز به وسیله باکتری های ماست، حتی پس از هضم نیز ادامه دارد. به علت تغلیظ شیر در هنگام تهیه ماست، مقدار پروتئین های ماست در مقایسه با شیر در حجم مساوی، بیشتر است. به علت تاثیر آنزیم باکتری های ماست بر روی پروتئین های شیر، قابلیت هضم پروتئین های ماست بیشتر و آسان تر می شود. ماست را می توان با درصدهای مختلف چربی تهیه کرد بنابراین افرادی که تمایل به خوردن چربی شیر ندارند، برایشان مصرف ماست کم چرب بهتر از شیر کم چرب است، زیرا شیر کم چربی بیش از اندازه رقیق و آبکی به نظر می رسد و این امر از نظر مصرف کننده چندان رضایت بخش نیست.

به علت بالاتر بودن ماده خشک ماست در مقایسه با شیر، میزان املاح و ویتامین های آن در مقایسه با شیر هم حجم، بیشتر است. هر چند کم در طی حرارت دادن، پاره ای از ویتامین های موجود در شیر کاهش می یابد، اما بعضی از این ترکیبات به وسیله باکتری های ماست در ضمن فرایند تولید، به مقدار قابل توجهی ساخته می شوند.

فواید ماست برای بدنسازها

ماست یک ماده غذایی منحصر به فرد است که بدنسازها باید به طور مرتب در رژیم غذاییشان از آن استفاده کنند. ماست نه تنها دارای پروتئین بالا، کربوهیدرات پایین و چربی است، بلکه حاوی باکتری های پرورش یافته و مفید برای سلامتی است که موجب ارتقاء پروسه هضم و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

ماست ساده بهتر است یا طعم دار

همه ماست ها ابتدا به صورت ساده و بدون طعم تهیه می شوند. طعم ماست ابتدا تقریباً ترش و تند است. ماست ساده در مقایسه با ماست های طعم دار، کم کالری تر است. هر دو از شیر کامل، کم چرب و بدون چربی تهیه می شوند. شما می توانید ماست ساده را به تنهایی یا به صورت مخلوط با چاشنی های مورد علاقه تان استفاده کنید. اضافه کردن یک قاشق سوپ خوری عسل یا مربای خانگی یا نصف فنجان میوه تازه به ماست ساده، خیلی بهتر از استفاده ماست های طعم دار کارخانه ای است، زیرا آنها فاقد هرگونه طعم دهنده های مصنوعی هستند. میزان مواد نگهدارنده یا رنگی و میزان کالری هر دو نوع یکسان است. سعی کنید ماست های ساده را انتخاب کنید و خودتان آنها را طعم دار کنید.

کم چرب، پر چرب، بدون چربی؛ کدامیک بهتر است؟

تفاوت میان این سه نوع ماست در میزان چربی شیر و در نتیجه، کالری آن است. ماست پرچرب یا ماست شیر کامل، تقریباً ۳.۵ درصد چربی دارد و یک فنجان ماست ساده پر چرب دارای تقریباً ۲۲۵ کالری است. ماست کم چرب از شیر ۱ درصد یا ۲ درصد تهیه می شود و حاوی ۲ درصد تا ۵ درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم چرب ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد. ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می شود و دارای مقدار اندکی چربی است. یک فنجان ماست بدون چربی، تقریباً ۵۰ کالری انرژی دارد.

آنتی بیوتیک طبیعی

باکتری فعال ماست و سایر لبنیات مشتق از ماست در مجاری روده ها به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی با طیف وسیع عمل می کند. تا به حال محققان تغذیه هفت آنتی بیوتیک طبیعی از ماست و سایر فراورده های تخمیری شیر به دست آورده اند که قدرت باکتری کشی و باکتری زدایی برخی از آنها برابر و یا حتی بیشتر از آنتی بیوتیک دارویی مصنوعی مانند ترامایسین است. برای مثال اثر آنتی بیوتیکی ماست هایی که با مخمرهای بولگاریکن و اسید وفیلین درست می شوند این است که باکتری های بیماری زای معمول و معروف را که موجب مسمومیت های غذایی سالمونلا و بوتولیسم و استرپتوکوکوس می شوند را از بین می برند.

یک دسر خوشمزه با ماست

ماست همچنین منبع مناسبی از پروتئین است. پروتئین انرژی زیادی به بدن می دهد و کمک می کند تا در طول روز سالم، شاداب و سرزنده باشید. بسیاری از سیستم های داخلی بدن برای ترمیم خود نیازمند پروتئین هستند، به ویژه ماهیچه ها. پروتئین همچنین معده را پر می کند و سبب می شود برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید. ماست همچنین می تواند در رژیم غذایی به طرق مختلف مفید باشد. با اضافه کردن میوه، انواع توت، خشکبار، شکلات و آبنبات به ماست خود می توانید آن را به یک دسر خوشمزه تبدیل کنید و آن را جایگزین دسرهای ناسالم کنید. همچنین در دستورهای غذایی می توانید به جای شیر از ماست استفاده کنی. به عنوان مثال در کلوچه، پنکک و پای انواع میوه ها.

عامل ضد سرطان

دانشمندان ضمن تحقیقات به قراینی بر خورده اند که نشان می دهد ماست ممکن است در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان کولون موثر باشد. در ربع قرن اخیر در موارد متعددی به این خاصیت ماست برخورد کرده اند و دیده شده اشخاصی که بیشتر ماست می خورند احتمال ابتلا به سرطان در آنها کمتر است. طبق تحقیقاتی که در بوستون به عمل آمده نشان داده شده است مصرف کشت باکتری اسیدوفیلوس در ماست برای سرکوب فعالیت آنزیم هایی که در کولون مواد شیمیایی بدون ضرر را به عوامل سرطان زا تبدیل می کنند موثر بوده است. احتمال ابتلا به سرطان در زنانی که معمولاً لبنیات چرب می خورده اند بالاتر و در زنانی که بیشتر از ماست استفاده می کرده اند، پایین تر بود. دانشمند دیگری در تحقیقات خود به این امر برخورد کرده است که مصرف شیر و ماست دارای کشت اسیدفیلوس است که در موش های آزمایشگاهی سرطان را مهار می کند.

ماست کلسیم بسیار بالایی دارد که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است. کلسیم برای افرادی که دارای تراکم استخوانی پایین هستند و همچنین بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز مفید است. میزان متعادلی از کلسیم می تواند بدن را سلامت نگهدارد و آن را به کاهش وزن تشویق کند.

منبع : خانواده موفق