چطور روند سفیدشدن موها را کند کنیم؟!
افکارنیوز

: مو فقط یک عامل جذابیت برای چهره نیست، بلکه نمادی از قدرت، نیرومندی و البته گاه شخصیت درونی است، سفید شدن موها امری غیر معمول نیست و معمولاً آغاز آن بستگی به ژنتیک و وراثت دارد. پیری نیز به نوبه خود یکی از دلایل اصلی سفیدی موهاست. اما سفیدی زودرس خود می‌تواند یک بیماری باشد که باید ریشه و علت آن شناسایی و درمان شود و در صورتی که طبیعی و یا ناشی از بیماری‌ها باشد، باید دلیل آن بررسی گردد.

علت‌های سفید‌شدن مو‌ها

سفیدی مو زیر سن ۲۰ سال در نژاد سفیدپوست و زیر۳۰ سال در نژاد سیاه پوست سفیدی زودرس تلقی می‌شود. سفیدی زودرس موها می‌تواند ناشی از دلایل زیر باشد: سفیدی زودرس موها اساساً ژنتیکی است، بنابراین اگر پدربزرگ یا پدر شما زودتر از موعد موهای‌شان سفید شده، احتمال زود سفید شدن موهای شما نیز بیش از سایرین است. استرس طولانی مدت، اضطراب، هیجان و تنش بیماری‌های سختی مانند حصبه بیماری‌های تیروئید کمبود مواد غذایی و رژیم‌های طولانی برخی سندرم‌های مادرزادی

آهسته کردن روند سفیدی موها

اول از همه بدانید که تقریباً تمامی تبلیغات تلویزیونی که برای درمان سفیدی موها تبلیغ می‌شوند، بی‌اثر هستند، ولی برخی از درمان‌های خانگی همچون موارد زیر می‌توانند مفید باشند: مصرف غذاهای غنی از پروتئین، آهن، مواد معدنی، ید و ویتامین B, A بخصوص ویتامین B۱۲
منابع ویتامین A: سبزیجات سبز تیره و زرد، مانند بروکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، زردآلو
منابع ویتامین B: سبزیجات سبز تیره، موز، گوجه‌فرنگی، حبوبات، جگر، قلوه، ماست، مخمر و جوانه گندم
منابع پروتئین: جوانه‌ها، حبوبات، گوشت، لبنیات و سویا
منابع روی: گوشت قرمز، صدف، حبوبات، آجیل و سبزیجات با برگ سبز
منابع آهن: گوشت گاو، زردآلو، اسفناج، تخم‌مرغ و عدس
منابع مس: دانه آفتابگردان، بادام، صدف، غلات سبوسدار و تخم‌مرغ
منابع ید:، توت فرنگی، لبنیات، تخم مرغ و ماهی

درمان

در حال حاضر درمان مؤثری برای سفیدی مو وجود ندارد. کاهش استرس و درمان بیماری زمینه‌ای تیروئید کمک کننده است. مصرف برخی از مکمل‌های غذایی تحت‌نظر پزشک تا حدودی کمک‌کننده است. درمان‌های سنتی زیادی برای سفیدی مو وجود دارد که از نظر علمی تایید نشده‌اند: خوردن سرشیر به همراه دو قاشق چایخوری جوانه گندم به درمان و پیشگیری از سفیدی زودرس موها کمک می‌کند. زنجفیل تازه را رنده کرده و با عسل مخلوط کنید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و هر روز ۱ قاشق چایخوری از آن را میل کنید.
موهای خود را هر روز با ترکیبی از روغن نارگیل و آب‌لیمو ماساژ دهید.
مصرف روزانه کنجد و گنجاندن روغن آن در رژیم غذایی به‌تدریج رنگدانه‌های مو را فعال می‌کند و موجب تیرگی آنها می‌شود. به‌طور منظم شنبلیله بخورید و هفته‌ای یک‌بار، یک ساعت قبل از استحمام پوست سر خود را با آب شنبلیله ماساژ دهید. خوردن روزانه آب‌هویج از سفید شدن موها پیشگیری می‌کند.