عوارض بی‌توجهی به بهداشت روزه‌داری

افکارنیوز: دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: كاهش مصرف آب و غذاهاي حاوي فيبر (ميوه و سبزي) و مصرف زياد غذاهاي تصفيه شده مثل نانهاي تهيه شده از آرد سفيد (نان لواش و فانتزي) باعث بروز يبوست در افراد ميشود.

این گزارش حاکی است راه جلوگیری از این عارضه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و آب به مقدار کافی، پرهیز از مصرف بیش از حد نان‌های لواش و فانتزی و استفاده از نان‌های سبوس‌دار همچون سنگک و جو است.

بنابراین گزارش مصرف زیاد غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و ادویه‌دار، غذاهایی مانند تخم‌مرغ، کلم، عدس، نوشابه‌های قندی گازدار مثل کولاها نیز منجر به بروز نفخ و سوء هاضمه در افراد روزه‌دار می‌شود که می‌توان برای پرهیز از این بیماری، مصرف آب را جایگزین نوشابه‌های گازدار کرده و از خوردن غذاهای چرب دوری کرد.

بنابر گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین تعریق زیاد بدن، ضعف، کاهش انرژی، سرگیجه، رنگ پریدگی و حالت غش که ممکن است هنگام بعد از ظهر در ماه رمضان اتفاق بیفتد از علائم افت فشارخون است و علت اصلی بروز این علائم، مصرف کم مایعات و املاح است. راه جلوگیری از این عارضه نیز علاوه بر خنک نگه داشتن فرد، افزایش مصرف مایعات و نمک به اندازه لازم و کافی است.