افکار نیوز - اينجا ۱۰ ماده از بهترين مواد غذايي با خواص قدرتمند ضد پيري را معرفي مي كنيم. اين مواد با خواص فوق العاده اي كه دارند، باعث مي شوند شما ظاهري زيباتر، طول عمر بيشتر و زندگي سالمتري داشته باشيد و به سرطان دچار نشويد.


سبزی های برگدار و سبزیجات چلیپایی(سبزیجات با برگ های صلیبی):

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که سبزی های برگ دار به دلیل داشتن انواع ویتامین، فولات، کلسیم و انواع مواد معدنی در مقابل زوال و پیری، بدن را مقاوم کرده و از سلامت استخوان ها حمایت می کنند، از مشکلات چشمی مرتبط با سن جلوگیری می کنند، ‌ از پوست شما مراقبت می کنند، از لک های پوستی جلوگیری می کنند و خواص ضد سرطانی قدرتمندی را برای شما به همراه دارند و همچنین سبزیجات چلیپایی نظیر کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، گشنیز، جعفری، کلم پیچ، برگ چغندر، و اسفناج علاوه بر خواص ضد پیری، حفاظت از پوست و استخوان ها، خواص قدرتمند ضد سرطان، حفاظت از ارگان های داخلی و چشم، خاصیت کمک به کاهش خطر از دست دادن حافظه را نیز برای شما به ارمغان می آورند. به این دلیل دانشمندان مصرف این سبزیجات را در رژیم روزانه توصیه می کنند.

زردآلو:

این میوه همانند هلو ممکن است شکننده به نظر برسد اما خواص ضد پیری قدرتمندی را داراست. این خواص به دلیل داشتن کاروتنوئیدها که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند، بروز می کند. این آنتی اکسیدان به شما در پیشگیری از بیماری های قلبی، کاهش سطح کلسترول بد و محافظت در برابر سرطان کمک می کند، همچنین بدن ما با تبدیل کاروتنوئید بتاکاروتن به ویتامین A منجر به سلامت چشم، پوست، ‌موها، لثه ها و غدد می شود. سال ها تحقیق و بررسی ثابت کرده است که زردآلو دارای بالاترین و وسیع ترین سطح انواع کاروتنوئیدها در میان مواد غذایی است. زردآلو در تجدید مایعات بدن، زدودن سموم از بدن و رفع تشنگی بسیار موثر عمل می کند.

توت:

دانشمندان دریافته اند که توت دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان و خواص ضد پیری قدرتمندی است، توت تازه سرشار از فیتوکمیکال ها و رنگدانه آنتوسیاتین است که باعثکاهش خطر ابتلا به سرطان، سلامت دستگاه ادراری، تقویت عملکرد حافظه و در نهایت به تاخیر افتادن پیری می شود.

توت منبع بسیار خوبی از کوئرستین و فلاونول است که یک نسخه بسیار موثر در پیشگیری از انواع سرطان است و نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر پیشگیری از سرطان، ‌ سلامت قلبی را نیز برای شما به همراه دارد. همچنین توت دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است و نیز انواع توت باعثکم کردن سرعت از دست دادن عملکرد ذهنی که اغلب با پیری در ارتباط است، می شود. محققان گزارش می دهند که توت سیاه یا همان شاه توت به کاهش سرعت زوال شناختی که با بیماری آلزایمر همراه است کمک بسیاری می کند.

روغن زیتون:

مردم ایتالیا بیشترین طول عمر را در میان مردم دارا هستند. محققان پس از تحقیقات فراوان پی به راز این طول عمر بردند! راز طول عمر ایتالیایی ها استفاده از روغن زیتون خالص که جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای آنهاست، می باشد. روغن زیتون با دارا بودن چربی های مفید در فرم امگا۳ اثرات ضد پیری قدرتمندی دارد. این چربی به شما در تناسب اندام، سلامت قلب، کاهش التهاب، کاهش سطح کلسترول بد، بهبود گردش خون، سلامت پوست و مو، تقویت حافظه و هضم غذاها کمک خواهد کرد. همه این عوامل منجر به داشتن بدنی سالم و یک زندگی بهتر و در نهایت عمر طولانی تر می شود.

ماهی آزاد یا سالمون فیش:

ماهی آزاد دارای یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. رنگ صورتی این ماهی نشانگر این مزیت است. استفاده از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی دریایی کریل با دارا بودن رنگدانه مفید استاکسانتین خواص مفیدی مانند خواص ضد التهابی، سلامت پوست و مو، خواص ضد سرطانی، تقویت حافظه، سلامت ارگان های داخلی و خواص بیشمار دیگری را برای شما به ارمغان می آورد. یکی دیگر خواص ماهی آزاد، دارا بودن سلنیوم است که موجب حفاظت از سلول های پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد می شود. همچنین مصرف ماهی آزاد باعثعملکرد بهتر تیروئید در بدن می شود که تناسب اندام و سلامت کلی را به همراه دارد.

گوجه فرنگی:

مصرف روزانه گوجه فرنگی باعثمحفاظت از پوست شما می شود. پژوهشگران آلمانی با آزمایش داوطلبان و گنجاندن رب گوجه فرنگی طبیعی به همراه روغن زیتون در برنامه غذایی روزانه، آنها را به مدت ۱۰ هفته در معرض روزانه اشعه UV قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ۶۰ درصد از افرادی که از گوجه فرنگی و روغن زیتون استفاده کردند، کمتر دچار آفتاب سوختگی شدند، گوجه فرنگی با دارا بودن عنصر جادویی لیکوپن که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است، باعثحفاظت از پوست در برابر نور خورشید و چین و چروک پوستی می شود.

برای جذب بهتر لیکوپن در رژیم غذایی، یک چربی مفید نظیر روغن زیتون قرار دهید. این امر علاوه بر جذب بهتر لیکوپن، جوانی ظاهری و داخلی را برای شما به همراه دارد.

بادام تلخ:

فقط مصرف مشت کوچکی از بادام خام، نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین E که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است را تامین می کند. پژوهشگران چندین دانشکده پزشکی که پیشرو در امر آزمایش مواد معدنی مختلف هستند، عملکرد مواد معدنی را در سرعت، چالاکی، هماهنگی و تعادل در افراد بالای ۶۵ سال مورد آزمایش قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که از ویتامین E در رژیم غذایی روزانه استفاده کردند نسبت به افرادی که ویتامین E مصرف نکرده اند، چالاکی و هماهنگی بیشتری در سیستم بدن خود داشته اند. این ویتامین با خنثی کردن رادیکال های آزاد در ماهیچه ها و سیستم عصبی باعثهماهنگی اندام ها و خواص ضد سرطانی می شود.

آواکادو:

آواکادو سرشار از امگا۳ با کیفیت بسیار بالایی است. آواکادو یکی از مهمترین مواد غذایی قلیایی در دسترس است که این امر باعثتعادل اسید و باز در بدن می شود که کارکرد بهتر تمام ارگان های بدن را در پی دارد. آواکادو همچنین منبع غنی از ویتامین E است که برای داشتن پوستی سالم، موهای سالم و درخشان و حفاظت پوست از چین و چروک ضروری است. یک سالاد آواکادو که از آواکادو خام با لیمو و کمی روغن زیتون تشکیل شده، یک میان وعده بسیار مفید است.

خیار:

خیار یکی از ۴ صیفی جات کشت شده در جهان است. خیار در گیاه شناسی در خانواده خربزه و کدو قرار می گیرد. خیار یکی از مواد غذایی مطلق و یکی از راه حل های جادویی برای سلامت پوست، مفاصل، سلامت و کارکرد بهتر کبد و کلیه ها است. خیار یکی از مواد مغذی گیاهی غنی از الکترولیت است و دارای ماده معدنی سیلیس که از اجزای ضروری برای سلامت بافت های همبند مثل عضلات، رباط ها، غضروف، استخوان ها و پوست است.

خیار همچنین منبع کاملی از پتاسیم، منیزیم و ویتامین C است که برای سلامت بدن ضروری است. خیار یکی از مواد غذایی غنی از مواد قلیایی است که باعثتعادل اسید و باز در بدن می شود که این امر کارکرد بهتر ارگان های بدن را به همراه دارد. خیار سرشار از مایعات مفید برای پوست، مفاصل و غضروف هاست.

اخیراً دانشمندان شروع به مطالعه در مورد خواص منحصر به فرد خیار کرده اند. مطالعات نشان داده خیار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سرطان پستان، تخمدان و پروستات را کاهش می دهد. خیار به صورت موضعی نیز برای سلامت و شادابی پوست موثر عمل می کند. اسید اسکوربیت طبیعی و اسید کافییک موجود در خیار باعثجلوگیری از احتباس آب در پوست می شود. این مسئله موجب کاهش تورم زیر چشم می شود. خیار همچنین پوست را از آفتاب سوختگی، التهاب و اگزما محافظت می کند و در بهبود زخم موثر است.

چای سبز و عصاره گل رز:

اخیراً گروهی از محققان در دانشگاه کینگستون لندن تحقیقاتی را در مورد تعیین اثرات مواد مختلف طبیعی بر التهاب در بدن انسان آغاز کرده اند. این تحقیقات نشان داد که چای سبز و گل رز به حفاظت از سلول های پوست و فعالیت های ضد التهابی کمک می کنند و اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمندی را از خود بروز می دهند. چای سبز و گل رز به خصوص در پیشگیری و درمان التهاب موثر عمل می کنند. التهاب مسئول اکثریت قریب به اتفاق بیماری ها در بدن از جمله سرطان، دیابت، ورم مفاصل و مشکلات قلبی و عروقی است.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز و عصاره گل رز از فعالیت ضد کلاژناز و ضدالاستاز جلوگیری می کنند. کلاژناز و الاستاز آنزیم هایی هستند که نقش مهمی در به تاخیر انداختن انحطاط سلول و روند پیری دارند. این تحقیقات نشان می دهد که چای سبز و عصاره گل رز مزایای ضد پیری قابل توجهی را با دارا بودن این مواد از خود به جای می گذارند.

یکی دیگر از مطالعات بسیار جالب نشان می دهد که عصاره گل رز به طور چشمگیری باعثکاهش مرگ و میر مگس میوه بالغ شده است، نتایج مشابهی در مورد موش ها نشان داده است که عصاره گل رز می تواند طول عمر موش ها را افزایش دهد.

روش های علمی مدرن تایید می کند که استفاده از چای سبز و عصاره گل رز سن عقل را افزایش می دهد و به درمان و پیشگیری از بیماری ها و پیری کمک می کند. مزایای استفاده از چای سبز و عصاره گل رز مدت زمان طولانی است که شناخته شده است و اگر مایل به لذت بردن از سلامتی و به تاخیر افتادن پیری هستید، توصیه می شود که هر روز از چای سبز استفاده کنید.

منبع : ماهنامه زندگي ايراني/ صفحه ۵۶