آخرین وضعیت بی‌سوادی در کشور

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، علی باقرزاده گفت: از این تعداد ۱۹ میلیون نفر وارد دوره‌های مقدماتی شده‌اند که ۱۰ میلیون و ۱۵ هزار نفر آموزش دیده و گواهی قبولی دریافت کرده‌اند که این دوره معادل اول ابتدایی است.

وی افزود: حدود هفت میلیون نفر نیز دوره‌های تکمیلی را پشت سر گذاشته‌اند که این دوره نیز معادل دوره سوم ابتدایی محسوب می شود و حدود چهار میلیون نفر نیز دوره پایانی را پشت سر گذاشته‌اند که این دوره معادل آموزش چهارم ابتدایی است.

به گفته باقرزاده یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز آموزش‌های معادل پایه پنجم را پشت سر گذاشته و با نمره قبولی و دریافت گواهی از سیستم آموزش نهضت خارج شده‌اند که این آمارها تا پایان سال ۸۹ را شامل می‌شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: سال ۹۰،۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش‌های مختلف آموزش نهضت قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر گواهی قبولی دوره تکمیلی را که معادل سوم ابتدایی است دریافت کرده‌اند.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۴۵۰ هزار نفر در فعالیت‌های مختلف نهضت سوادآموزی شرکت کرده و حدود ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد گواهی قبولی دریافت کرده‌اند.

باقرزاده درباره آخرین آمار اعلام شده از بی‌سوادی که حدود ۱۰ میلیون نفر است، گفت: طبق نتایج آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ در حال حاضر ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر افراد بالای شش سال خود را بی‌سواد معرفی کرده‌اند، در حالی که بی سوادان واقعی از نظر سازمان نهضت سواد آموزی سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که سن آنها زیر ۵۰ سال دارند.

وی گفت: هدف اصلی سازمان نهضت سواد آموزی تحت پوشش قرار دادن افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است و برنامههای مستمر خود را برای این گروه سنی متمرکز کرده است.