افکارنیوز: افرادي كه از مشكل جسمي رنج ميبرند، همزمان يك مشكل روانپزشكي هم دارند كه رفع اين مشكل تاثير بسزايي در بهبود بيماري جسمي آنان دارد.
دکتر محمدباقر صابری زفرقندی مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه افتتاح بخش سایکوسوماتیک(علم روان‌تنی) بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفتگو با پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا ضمن اعلام این خبر گفت: دانش سایکوسوماتیک(علم‌روان تنی) به تشخیص و درمان همزمان اختلالات روانپزشکی و جسمی در افراد می‌پردازد.
وی افزود: هدف از ایجاد بخش‌های سایکوسوماتیک در بیمارستان‌ها، نگاه همه جانبه به بیمار و بیماری و درمان مناسب و به تبع آن کاهش هزینه‌های درمان می‌باشد.
زفرقندی هدف دوم را کاهش انگ بیماری‌های روانپزشکی در مردم اعلام کرد و اظهار داشت: مردم سال‌ها از انگ بیماری‌های روانی در رنج بودند و انگ‌زدایی از جمله برنامه‌های دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد است که در راستای سیاست‌های کلان WHO‌ انجام شده است.
وی توسعه تخت‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی و توسعه دانش سایکوسوماتیک و ایجاد بخش‌هایی به همین نام در بیمارستان‌ها را از جمله برنامه‌های آینده دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد اعلام کرد و ابراز داشت: در کنار این اقدامات، افزایش آگاهی‌های عمومی و مداخلات برای اصلاح نگرش جامعه پزشکی و خانواده‌ها به بیماری‌های روانپزشکی نیز در دستور کار این دفتر قرار دارد.
وی توسعه بخش‌های سایکوسوماتیک در بیمارستان‌ها را قدم بزرگی در جهت کاهش ابتلاء افراد به انواع اختلالات روانپزشکی از جمله اعتیاد دانست و گفت: نگاه جامع به بیماری‌ها و سرمایه‌گذاری برای پیشگیری از اختلالات جسمی و روانی، هزینه‌های مادی و معنوی تحمیلی به نظام سلامت کشور را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.