افکارنیوز _ لوزه در حقيقت تجمع بافت لنفاوي در قسمت هاي مختلف گلو است كه به چند دسته زباني، كامي و لوزه سوم تقسيم مي شود كه در دوران نوزادي در بچه ها بسيار كوچك است.

● لوزه ها چه زمانی ما را دچار مشکل خواهند کرد؟
لوزه بافت طبیعی بدن است اما زمانی دچار مشکل و بیماری می شود که اندازه آن خیلی بزرگ و بیش از حد طبیعی شود بنابراین وقتی لوزه بزرگ می شود انسداد تنفسی، خرخر، قطع تنفس، تغییر چهره و اختلالات رشد و تکامل مغز ایجاد می کند.

● عفونت های لوزه چیست و چه پیامدهایی دارد؟
یک سری عفونت ها که در اثر سرماخوردگی حاصل می شوند، می توانند باعثبزرگی و قرمزی لوزه شوند، همچنین یک سری عفونت های باکتری منجر به چرک لوزه می شوند و عفونت های مختلفی ایجاد می کنند. این عفونت ها مشکلاتی در فرد به وجود می آورند که بافت لنفاوی را درگیر می کنند که اگر ویروسی باشند، با دارو درمانی حل می شوند ولی اگر عفونت منجر به چرک لوزه شود و یا آن را تشدید کند، در آن صورت به آنتی بیوتیک متوسل می شویم.

● اگر این عفونت ها به موقع درمان نشوند، چه عوارضی در پی خواهند داشت؟
مسئله لوزه بسیار مهم است زیرا اگر به موقع درمان نشود، عوارضی چون ضایعات پوستی، تب روماتیسمی و عفونت کلیه در فرد ایجاد می کند. این عوارض تا جایی است که اگر چرک ها به صورت آبسه درآید، می تواند برای فرد بسیار خطرناک باشد تا جایی که آسیب و خطر جدی به گردن و یا متاسفانه مرگ بیمار را شاهد خواهیم بود.

● لوزه ها چه زمانی بزرگ می شوند؟
در مورد بزرگی لوزه، باید بگوییم در بچه ها بسیار مشکل ایجاد می کند و موجب انسداد تنفسی آنها می شود، همچنین تغییر شکل در صورت بچه بخصوص در فک پایین پدید می آید.

● اگر این لوزه ها در کودکی تحت عمل جراحی قرار بگیرند، بهتر است یا خیر؟
توصیه ما این است کودکی که مشکل لوزه دارد، هر چه زودتر درمان شود و این طرز فکر غلط که باید کودک بزرگ شود و بعد عمل کند، اشتباه است زیرا مریضی او عود می کند و نیاز به عمل های جراحی دیگر پیدا می کند. پس بهترین راه این است که هر چه زودتر در کودکی مداوا شود.

● نحوه تشخیص لوزه در کودکان چیست؟
لوزه در کودکان با آندوسکوپی تشخیص داده می شود. معمولاً بچه ها این روش تشخیص را دوست ندارند و با پزشک همکاری نمی کنند و این باعثشده تا از طریق رادیولوژی به وجود لوزه در کودکان پی ببریم.

● علائمی که برای والدین به عنوان زنگ خطر به حساب می آید چیست؟
نقش والدین در پیگیری این بیماری در فرزندانشان برای مراجعه به دکتر بسیار اهمیت دارد چون خود کودک متوجه بیماری اش نیست و اگر این بیماری به موقع درمان نشود، کار سخت می شود. توصیه ما به والدین این است که در صورت بروز علایمی چون خرخر، قطع تنفس موقع خواب، اختلالات رشد، تغییر چهره و شب ادراری فوراً فرزندشان را به پزشک متخصص نشان بدهند.

● آیا می توان تنها با دارو درمانی لوزه سوم را درمان کرد؟
اگر با دارو درمانی مشکل حل نشود، ‌ باید فرد بیمار جراحی شود. بیمار را بیهوش می کنند و از طریق دهان جراحی انجام می شود که زمان زیادی نمی برد و معمولاً ۲۴ ساعت فرد را در بیمارستان نگه می دارند.
● برای بعد از عمل جراحی لوزه ها چه توصیه ای دارید؟

توصیه ما این است که بعد از عمل جراحی حداقل چند روز اول مایعات مصرف کنند و غذای سفت نخورند زیرا احتمال خونریزی زیاد است، همچنین خوردن بستنی را توصیه می کنیم چون خونریزی را کم می کند. به بیماران لوزی توصیه می کنیم چند روز اول خوب استراحت کنند و سعی کنند چیز داغ نخورند.

منبع : ۷روز زندگي