اولین بیمارستان سلول درمانی همچنان در انتظار زمین!

به گزارش افکارنیوز به نقل از خراسان، رئيس پژوهشگاه رويان در حاشيه همايش کاربرد سلول هاي بنيادي در بيماري هاي استخوان و مفاصل با بيان اين مطلب درجمع خبرنگاران اظهار داشت: کارآزمايي هاي باليني زيادي در عرصه کاربرد سلول درماني در درمان بيماري هاي استخوان انجام شده است و شاهد نتايج خوبي در اين زمينه بوده ايم اما بايد سعي کنيم پژوهشگاه رويان را براي ارائه خدمات درماني به مردم مجهز کنيم که متاسفانه تاکنون اين امر به دلايل مختلف ميسر نشده است و در برخي حوزه ها به بيماران براي ۲ سال آينده وقت داده مي شود.

به گزارش مهر، حمید گورابی با بیان این که ایده راه اندازی بیمارستان سلول درمانی در سال ۸۸ عنوان شد، اظهار داشت: با دستور رئیس جمهور قرار شد زمینی برای احداثاین بیمارستان در راستای ارائه خدمات درمانی نوین به بیماران در اختیار پژوهشگاه قرار گیرد. وی با بیان این که تهیه این زمین به یک کار طاقت فرسا تبدیل شده است، اضافه کرد: از سال ۸۸ به دنبال تهیه این زمین هستیم ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان نیز با تاکید بر آن که این بیمارستان اولین بیمارستان سلول درمانی در کشورخواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد معدودی از کشورها بیمارستان سلول درمانی تاسیس کرده اند و در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و کانادا بیمارستان های مجهز و بزرگی برای این منظور طراحی شده است که در حال حاضر به بیماران، خدمات ارائه می دهد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی تصریح کرد: اگرچه تاسیس یک بیمارستان سلول درمانی در کشور پاسخ گوی تمام نیازهای درمانی بیماران نخواهد بود اما احداثیک بیمارستان ۴۰تخت خوابی مانند ویترینی خواهد بود که در آن بسیاری از درمان ها ارائه می شود و تمام متخصصان می توانند با گذراندن دوره های آموزشی و کارآموزی در این بیمارستان، این درمان ها را در دیگر بیمارستان ها انجام دهند.

وی افزود: در حال حاضر قسمت علوم پایه در زمینه سلول درمانی در پژوهشگاه رویان بسیار قوی است و تلاش می کنیم برای ارائه خدمات به بیماران با مراکز بالینی هماهنگی داشته باشیم اما انجام این هماهنگی ها بسیار سخت است. هم اکنون یک مجموعه پیش بیمارستانی برای درمان ناباروری در رویان فعال شده اما ارائه این خدمات محدود است و امکان انجام عمل هایی که به بیهوشی نیاز دارد و باید بیمار برای مدتی بستری شود در رویان وجود ندارد و اگر بیمارستانی در کنار پژوهشگاه باشد، متخصصان رویان می توانند خدمات خود را بهتر و گسترده تر ارائه دهند.

هم اکنون متقاضیان دریافت خدمات به دلیل نبود امکانات تا ۱.۵ سال در نوبت قرار می گیرند. وی خاطرنشان کرد: برای تاسیس بیمارستان سلول درمانی بودجه ای از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است اما ابتدا باید زمین آن مشخص شود و ما زمین موردنظر را به سازمان برنامه وبودجه معرفی کنیم اما متاسفانه تا به حال این موضوع تحقق پیدا نکرده است. مبلغ اولیه ای هم از این بودجه به پژوهشگاه رویان تخصیص یافته اما چون هنوز زمینی در اختیار پژوهشگاه قرار نگرفته، امکان هزینه کردن این مبلغ نیز فراهم نشده است.

قرارداد رویان و انجمن ارتوپدی ایران برای گسترش سلول درمانی

به گزارش ایسنا، رئیس پژوهشگاه رویان همچنین در حاشیه همایش که روز پنج شنبه برگزار شد، از اجرای موفق ۴۰ کارآزمایی بالینی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها در کشور و انعقاد قراردادی میان این پژوهشگاه و انجمن ارتوپدی ایران با هدف گسترش تحقیقات سلول درمانی بیماری های استخوان و غضروف و کاربردی کردن آن ها خبر داد.

به گفته وی، ارائه خدمات در این زمینه برای رویان از ۲ راه امکان پذیر خواهد بود؛ پژوهشگاه می تواند این خدمات را به تعداد زیادی از بیماران ارائه کند که چنین چیزی امکان پذیر نیست و درعمل وقت هایی که برای پذیرش بیماران در نظر گرفته می شود، برای چند سال آینده تنظیم شده است. اما راه دوم این است که رویان با متخصصان مراکز ارتوپدی سراسر کشور همراه شود و آن ها را با این روش درمانی آشنا کند.

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیزدر همایش سلول درمانی در پژوهشگاه رویان گفت: می‌توان از سلول درمانی در درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان ها استفاده کرد. به گزارش ایرنا، دکتر اقدمی افزود: می‌توان در بیماری سرطان، سلول های مغز استخوان را از بین برد و سلول های جدید را جایگزین کرد. تزریق این سلول های بنیادی در بیماران سرطانی می‌تواند نجات دهنده باشد و بیماری آنان را مداوا کند. سلول درمانی موجب ترمیم بافت می‌شود و بخش های تخریب شده بافت را به حالت اولیه برمی گرداند.

موفقیت در درمان آرتروز زانو با سلول درمانی

دبیر همایش نیزاز موفقیت های به دست آمده در درمان آرتروز زانو با روش سلول درمانی در کشور خبر داد. دکتر " نرگس لبیب زاده " در حاشیه همایش در گفت و گو با ایرنا افزود: با انجام تحقیقاتی توانسته ایم پس از گرفتن سلول ها از مغز استخوان، کشت آن ها در آزمایشگاه و تزریق به بیماران به موفقیت هایی در زمینه درمان آرتروز زانو دست یابیم. وی یادآور شد: هزینه سلول درمانی برای هر زانو حدود ۲ میلیون تومان است اما به طور قطع هزینه های آن از هزینه های جراحی کمتر خواهد بود.

کودکان فلج مغزی با سلول های بنیادی توان حرکتی خود را بازیافتند

مسئول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان نیز گفت: تعدادی از کودکان فلج مغزی در کشور که با سلول های بنیادی تحت درمان قرار گرفته بودند، توان حرکتی و تعادلی خود را بازیافتند. دکتر " لیلا عرب " در گفت و گو با ایرنا افزود: در این روش، سلول های بنیادی مغز استخوان از کودک جدا و داخل فضای نخاعی او تزریق شد. سپس توان حرکتی، تعادلی و وضعیت اسپاسم بدن و عوارض جانبی مورد سنجش قرار گرفت و پس از ۶ ماه به این نتیجه رسیدیم که اغلب بیماران در زمینه های سیستم حرکتی، تعادلی، اسپاسم بدن و میزان شناخت بهبود یافته اند که درصد بهبودی در آنان متغیر است و ۷۰ درصد این بیماران بهبود یافتند.

بهبود نسبی بیماران MS با سلول درمانی

وی همچنین از بهبود نسبی بیماران MS با سلول درمانی خبردادوگفت: طرح سلول درمانی در بیماران MS مقاوم به درمان نیز در پژوهشگاه رویان آغاز شده که خاص موارد پیش رونده و مقاوم به درمان است. این طرح هنوز در حال اجراست و بیمارداوطلب می پذیرد تا بتواند بهترین راه تزریق سلول های بنیادی و بهترین تعداد دفعات را بیابد.

تلاش برای کاهش علایم بیماری ALS با سلول درمانی

عرب با اشاره به اجرای طرح پژوهشی دیگری درباره سلول درمانی در بیماری ALS توضیح داد: این پژوهش در بخش های مختلفی مانند گروه های دریافت کننده سلول بنیادی از طریق رگ و یا دریافت کننده در داخل فضای بطن مغز، انجام می شود که در نهایت اثربخشی سلول ها و پیش از آن ایمن بودن سلول ها بررسی خواهد شد.

موفقیت محققان رویان در سلول درمانی ۳ بیماری مهم استخوان

مسئول گروه ارتوپدی پژوهشگاه رویان، از موفقیت محققان این پژوهشگاه در درمان ۳بیماری مهم استخوان شامل «کندگی غضروف»، «جوش نخوردگی استخوان» و «آرتروز لگن، زانو و مچ پا» با استفاده از سلول های بنیادی خبر داد.

دکتر محسن عمادالدین در گفت وگو با ایسنادر این باره توضیح داد: هم اکنون رویان به روش درمان جوش نخوردگی استخوان با تزریق سلول های بنیادی و کاهش علایم آرتروز و تقویت مفصل زانو، لگن و مچ پا و نیز کشت غضروف برای کندگی غضروف دست یافته است و در صورت تأمین بودجه و تهیهClean Room می تواند این خدمات را در اختیار بیماران قرار دهد. وی درباره درمان و یا کاهش علایم آرتروز با سلول های بنیادی گفت: پژوهشگران رویان موفق شده اند با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی(سلول های بنیادی مغز استخوان) طول عمر مفصل را بیشتر کنند و درد بیمار را کاهش دهند تا تعویض مفصل به تعویق بیفتد. برای کاهش علایم این بیماری، سلول های مزانشیمی بیمار را به داخل مفصل او تزریق می کنیم و اکنون می توانیم بگوییم که این روش تا ۷۰ درصد در زانو، لگن و مچ پا پاسخ مثبت می دهد. دکتر عماد الدین درباره درمان کندگی غضروف نیز اظهار کرد: در حال حاضر این امکان وجود دارد که منطقه کندگی غضروف بیمار، با کشت غضروفی پر شود. دکتر ابوالفضل آگوشی، پزشک فعال در مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان نیز در این باره گفت: مرحله نخست این طرح روی ۱۰ بیمار انجام می شود که طی آن کندروسیت های خود بیمار(سلول غضروف که وظیفه آن ساخت و ساز ماتریس غضروف است) کشت داده و باردیگر در محل آسیب دیده قرار داده می شود. دکتر عمادالدین نیز درباره درمان جوش نخوردگی استخوان ها با سلول درمانی گفت: با تزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به این ناحیه می توانیم این جوش نخوردگی ها را درمان کنیم.

مطالعه مرحله یک سلول درمانی در این بیماری روی ۲ گروه ۶ و ۷ نفره بیماران انجام شده است که طی آن سلول های بنیادی مزانشیمی به محل جوش نخوردگی استخوان تزریق شد و ۷۰ درصد بیماران بهبود پیدا کردند. به گفته دکتر عمادالدین، رویان همچنین برای درمان سیاه شدن سر استخوان «AVN» پژوهش های خود را آغاز کرده است وطی آن ابتدا سر استخوان سیاه شده تراشیده می شود و سلول های بنیادی جدید در آن ناحیه قرار می گیرد. این جراحی هم اکنون روی بیماران انجام شده و نتایج آن در دست بررسی است.

عماد الدين در پايان خاطرنشان کرد: اين خدمات درماني هم اکنون در آمريکا و اروپا به تعداد زيادي از بيماران ارائه مي شود اما متاسفانه با وجود آن که رويان تکنيک آن را در اختيار دارد ،نمي تواند از آن استفاده کند. ما انتظار داريم که مسئولان براي تامين امکانات و تجهيزات ارائه خدمات در زمينه بيماري هاي استخوان و غضروف با رويان ارتباط برقرار کنند و اين مجموعه را در ارائه خدمات به جامعه ياري رسانند.