لطفا نشانی توزیع بنزین یورو ۴ را اعلام کنید!

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، یوسف رشیدی با بیان این که سه ماه پیش نمونههایی از انواع سوخت را در سطح شهر جمعآوری کرده و آنها را مورد بررسی قرار دادیم گفت: بر اساس نتایج این بررسی ها گازوییل معمولی در سطح شهر ۸ هزار قسمت در میلیون پی پی ام گوگرد دارد و البته سهم گازوییلی که اتوبوسهای شرکت واحد میزنند، ۵۰۰ قسمت است در صورتی که این رقم باید زیر ۱۰ واحد و حداکثر زیر ۵۰ پی پی ام باشد.

رشیدی با اشاره به این که البته وضع بنزین نیز دست کمی از گازوییل ندارد، تأکید کرد: بنزین‌های معمولی‌مان ۱۸۷ در میلیون پی پی ام گوگرد دارد در حالی که این رقم باید زیر۱۰ واحد و حداکثر زیر ۵۰ پی پی ام باشد و البته بنزین‌های سوپر نیز از حداکثر مجاز بیشتر گوگرد دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان خاطرنشان کرد: بنزینی که در تهران توزیع می‌شود ۵/۳ برابر، گازوییلی که اتوبوس‌های شرکت واحد مصرف می‌کنند ۱۰ برابر و گازوییلی که سایر خودروهای سنگین مصرف می‌کنند ۱۶۰ برابر حد مجاز گوگرد دارند.

بنزین نقش اول را در سریال آلودگی هوا دارد

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران گفت: عامل اصلی آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرهای کشور، کیفیت پایین سوخت و آلودگی بنزین مصرفی است.

موید حسینی صدر افزود: آن چه مسلم است این است که سوخت ما آلودگی دارد و در این زمینه هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر موتور خودروهای تولیدی فاقد مبدل کاتالیستی است و در نتیجه آلاینده ها به صورت مستقیم وارد هوا می شوند.

وی راهکار فوری کاهش آلودگی هوا را ارتقای کیفیت سوخت و نصب مبدل کاتالیستی بر روی خودروها دانست و اظهار کرد:
دولت بر اساس قانون متعهد شده بود تا در سال ۹۱ کیفیت بنزین تولیدی کشور را از طریق کاهش میزان ناخالصی گوگرد به کمتر از ۲۰ پی پی ام و افزایش عدد اکتان آن به ۹۵، ارتقاء دهد.

حسینی صدر با اعلام این که بنزینی که اکنون در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ پی پی ام گوگرد بوده و عدد اکتان آن نیز کمتر از ۸۵ است، تصریح کرد: در طرح دو فوریتی مجلس برای کاهش آلودگی هوا، تمرکز اصلی بر روی ارتقای کیفیت سوخت است.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر این که بنزین آلوده نقش اول را در سریال دنباله دار آلودگی هوا دارد، خاطرنشان کرد: سایر سوخت های آلاینده و از جمله گازوییل، مازوت و نفت سفید نیز که به میزان بالایی در کشور مصرف می شوند، هر یک موجب افزایش آلایندههای هوا شده اند.