تاتو سرطان‌زا است

افکارنیوز: طبق آخرين بررسيهاي پزشكان و محققان دانشگاه بوستون آمريكا، تاتو سرطانزا است. بر اساس نظريه و تحقيقات و آزمايشهاي پزشكان دانشگاه بوستون، جوهر تاتو كه با تزريق وارد پوست ميشود، حاوي ماده شيميايي كارسينوجنيك است كه سرطانزا است. به گزارش منبع بخش پزشكي ديليميل، اين ماده يكي از عوامل موثر و قوي در ايجاد سرطان تاتو است كه در فهرست عوامل سرطانزا در كنار سيگار كشيدن و مداوم در معرض آفتاب قرار گرفتن، به ويژه در مناطقي كه لايه ازن ضخامت كافي ندارد، جاي گرفته است.

پزشکان و محققان دانشگاه بوستون با تحقیق روی صد نفر که تاتو انجام داده‌اند و تعداد زیادی از آنان به سرطان پوست مبتلا شده‌اند، مطالعات گسترده‌ای را انجام داده‌اند و همگی بر این عقیده‌اند که جوهر تاتو، سمی و سرطان‌زا است.

بر طبق مقالات ارائه شده از سوی این محققان، جوهرهای مورد استفاده در تاتو‌ها شامل مقداری فتالات و فلزهای مختلف از جمله سرب و هیدروکربن است که «کارسینوجنز» و «انددوکرین» هستند و عامل موثری در ایجاد سرطان است.

به طور معمول در حیطه شیمی، جوهر سیاه تاتو را «بنزوپیرن» می‌نامند و کارسینوجن که عامل سرطان پوست است، در این جوهر نهفته است. این ماده روی پوست حیوانات آزمایش شده و نشان داده است؛ سرطان پوست در این حیوانات به وضوح دیده شده است. جوهرهای رنگی مخصوص تاتو اغلب شامل کادمیبوم، نیکل، تیتانیوم و فلزات سنگین است که همه این مواد آلرژی‌زا و بیماری‌زا است. «جوزف بران» محقق دانشگاه هاروارد در بوستون ماساچوست اظهار داشت؛ نمی‌توان روی این گفته صحت گذاشت که شاید شیمیدانان بتوانند جوهری سالم و غیرسرطان‌زا برای انجام تاتو تهیه کنند. احتمال ساخت جوهرهای سبک و گیاهی نیز وجود دارد که بتوان با آن تاتو انجام داد.

به طور تخمینی، ۴۵ میلیون نفر در آمریکا تاتو روی بدن‌شان دارند که ۳۶ درصدشان بالای ۳۰ سال هستند. معمولا سرطان‌ها، ناشی از جوهرسیاه تاتو است که بیشتر «حاوی پلی‌سیسلیک آروماتیک هیدروکربنز» است.

این جوهر علاوه بر این مواد، بنزوپیرن نیز دارد که یکی از اساسی‌ترین عوامل سرطان‌زایی جوهر سیاه است.

در واقع تاتو، يك كار پرخطر است كه احتمال سرطانزايي آن بسيار زياد است. بعضي از مردم حاضر به تحمل اين خطر هستند؛ مانند سيگار كشيدن كه خطر آن بارها بيان شده است اما همچنان افرادي هستند كه سيگار ميكشد.