کیوسک‌های روزنامه فروشی تهران دیگر سیگار نمی‌فروشند

افکارنیوز: مشكلي كه در سالهاي اخير بعضاً با تخلفات گروهي از اين كيوسكداران در عرضه محصولاتي به جز جرايد شدت گرفت و البته سود زيادي نصيب گروهي از كيوسكداران كرد.
اما شهرداری تهران و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل اکنون کیوسک‌هایی را طراحی کرده است که در آن فقط امکان عرضه مطبوعات و جراید و محصولات فرهنگی وجود دارد تا از این طریق فروش دیگر کالاها از این کیوسک‌ها حذف شود.
کمال علیپور، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، در این باره به شهرنوشت می‌گوید: طراحی سه کیوسک برای انتخاب نهایی برای اجرای طرح ساماندهی کیوسک‌ها به پایان رسیده و شهرداری این سه طرح را به سازمان زیباسازی و اتحادیه فروشندگان جراید داده است تا کیوسک نهایی جهت استقرار روزنامه فروشان انتخاب شود.
وی، اظهارمی‌دارد: این کیوسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تنها امکان عرضه مطبوعات و محصولات فرهنگی در آن باشد و کیوسک روزنامه‌فروشی به هویت اصلی خود بر گردد.
علیپور، تاکید می‌کند: متاسفانه در سال‌های اخیر، کیوسک‌داران شهر تهران به دلیل نظارت ضعیف بر فعالیتشان، فعالیت‌های دیگری به جز روزنامه‌فروشی در کیوسک‌ها انجام دادند که با اجرای طرح ساماندهی کیوسک‌ها در سال جاری این مشکل بر طرف خواهد شد.
به گفته علیپور، پس از انتخاب نهایی کیوسک‌های جدید، به طور پایلوت ۱۰ کیوسک در نقاط مختلف شهر تهران نصب خواهد شد تا تمامی کیوسک‌داران آن را مشاهده کرده و به تدریج تمامی ۱۲۰۰ کیوسک شهر تهران ساماندهی شود.
وی، تصریح می‌کند: در این طرح، کیوسک‌های گل فروشی شهر تهران نیز ساماندهی شده و با فراهم کردن امکانی مناسب برای کیوسک‌داران، مشکلات آنها در زمینه‌های مختلف کسبی برطرف خواهد شد.
ابراهیم اصلانی، رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور نیز با استقبال از ساماندهی کیوسک‌های روزنامه فروشی در تهران، در مقایسه وضع کیوسک‌های مطبوعات پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌گوید: پیش از پیروزی انقلاب، همه کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به صورت آزاد و مستقل فعالیت می‌کردند و پس از توزیع‌روزنامه در سطح شهر، اضافه‌های آن را روی میز یا کیوسک‌های خود به فروش می‌رساندند. پس از پیروزی انقلاب، انواع کیوسک‌ها برای فروش کالاهای مختلف در سطح شهر مستقر شدند و چهره شهر را نازیبا کردند. برهمین اساس، قانونی مبنی بر جمع آوری کیوسک‌های مزاحم و ساماندهی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تصویب و مقرر شد هر کیوسک داری بابت زمینی که دکه‌اش در آن استقرار یافته است، بهایی را به عنوان اجاره به شهرداری بپردازد.
وی، درباره مبلغ اجاره بهای هر کیوسک روزنامه‌فروشی، می‌گوید: میزان فروش کیوسک‌های مطبوعات با توجه به محل و موقعیت آنها، متغیر است؛ بنابراین از سال ۱۳۸۶ با توافق اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، کیوسک‌های مطبوعات درجه‌بندی شدند. بر این اساس، کیوسک‌های با موقعیت ممتاز که در محل‌های پر رفت و آمد قرار گرفته‌اند و درآمدزایی بالایی دارند، ۱۵۰ هزار تومان، کیوسک‌های درجه یک ۷۰ هزار تومان، کیوسک‌های درجه دو ۵۰ هزار تومان، کیوسک‌های در جه سه ۲۵ هزار تومان و کیوسک‌های درجه چهار که در مناطق دورافتاده و کم رفت و آمد هستند، ۱۵ هزار تومان اجاره بها به شهرداری می‌پردازند.
رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور، می‌افزاید: قرارداد اجاره کیوسک‌های مطبوعات، هر سه سال یک بار تمدید و مبلغ آن بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سالانه تعیین می‌شود.
او، درباره نقل‌قول برخی روزنامه‌فروشان که از پرداخت بیش از۵۰۰ هزار تومان اجاره بها خبر داده‌اند، می‌گوید: این افراد کیوسک را از شرکت سامان‌دهی صنایع و مشاغل شهراجاره نکرده‌اند؛ بلکه مالک کیوسک، فرد دیگری است و به هر دلیلی از جمله کهولت سن، امکان اداره کیوسک را ندارد و آن را به فرد دیگری با نرخ تواقفی، اجاره می‌دهد.
اصلانی با بیان این که حدود یک‌هزار و ۲۰۰ کیوسک روزنامه‌فروشی در محدوده شهر تهران مشغول به کار هستند، درباره فروش تنقلات، سیگار و سایر اقلام در کیوسک‌های مطبوعاتی می‌گوید: در همه کشورها، کیوسک‌های روزنامه‌فروشی محدود به فروش مطبوعات نیستند و اگر مانع فروش تنقلات در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی شویم، هیچ انگیزه‌ای برای ادامه کار فعالان آن باقی نمی‌ماند. اما از آنجا که اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور نیز با فروش سیگار موافق نیست، درصدد هستیم، اقلام دیگری را جایگزین آن کنیم تا روزنامه‌فروشان متضرر نشوند.
وی، درباره اقلام جایگزین سیگار در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی توضیح می‌گوید: سی دی‌های مجاز، کارت‌های اینترنت و تلفن همراه و حتی فروش بلیت ورزشگاه‌ها گزینه‌های جایگزین فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی است.
رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور، درباره ساعت کاری کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، می‌گوید: ساعت کار همه اصناف کشور از سوی اداره اماکن تعیین می‌شود. کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نیز در فصل تابستان تا ساعت ۲۴ و در فصل زمستان تا ساعت ۲۳ می‌توانند مشغول به کار باشند. آنها معمولاً از ساعت ۴ یا ۵ صبح که کار توزیع‌ روزنامه‌ها ومجلات آغاز می‌شود، فعالیت خود را شروع می‌کنند.
رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جراید کشور، درباره استانداردهای یک کیوسک مطبوعاتی، می‌گوید: یک کیوسک مطبوعاتی باید به گونه‌ای طراحی شود که برای همه نشریات از جمله روزنامه و مجلات، فضای کافی داشته باشد. علاوه بر آن باید فضای اختصاص یافته به روزنامه‌ها با فضای لازم برای مجلات متفاوت باشد، به طوری که روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها بیشتر در معرض دید قرار گیرند و ماهنامه‌ها و فصلنامه‌ها و سایر نشریات، پشت شیشه کیوسک جای گرفته و به خوبی قابل مشاهده باشند.
شهرداری تهران مصمم است طرح ساماندهی کیوسک‌های روزنامه فروشی را در سال جاری اجرایی کرده تا از این طریق، فعالیت این گروه صنفی در شهر سامان مناسبی یابد.