به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بهمن ناظم زادگان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمار موجود در هشت ماه اول سال گذشته ۲۱ نفر و در سال بعد ۱۱ نفر در فارس براثر مسمومیت ناشی از گاز منوکسیدکربن فوت کردند.

وی ادامه داد: آمار فوت ۵۰ نفر در کل سال ۹۱ نشان می دهد بیش از دو برابر فوت در فصل سرما و به خاطر وسائل گرمایشی است.

مسئول مبارزه با بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان داشت: در برنامه جامع ایمن که در سراسر دنیا برگزار می شود فارس در بین دیگر استانها پیشگام بوده و از ۱۰ مجری این طرح شش اسم ثبتی متعلق به فارس است.

پیگیری اجرای طرح جامع ایمن در شیراز

ناظم زادگان با اشاره به اینکه طرح جامعه ایمن توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده افزود: آباده، خرم بید، اقلید، فراشبند، نیریز، ارسنجان از جمله شهرستانهایی هستند که اسامی آنها در این طرح ثبت شده است.

وی ابراز داشت: به دنبال اجرای طرح جامع ایمن در شیراز هستیم که به دلیل وسعت جمعیتی و سخت بودن هماهنگی مسئولان هنوز به حالت اجرای در نیامده است.

مسئول مبارزه با بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این موضوع بیشتر به تعامل شهرداری بر میگردد در این راستا پیگیریهای لازم انجام شده است.

ناظم زادگان با اشاره به اینکه یک قسمت از برنامه های طرح جامع ایمن به مسمومیت با منواکسید کربن بر می گردد گفت: همکاری مسئولین و هوشیاری مردم برای کاهش صدمات در این زمینه لازم است و تا مردم نخواهند نمی توان جلوی این جور حوادثرا گرفت.

آبگرمکن عامل ۳۳ درصد مرگ و میر

مسئول مبارزه با بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان مرگ و میرهای ناشی از منوکسید کربن عنوان کرد: ۳۳ درصد مرگ ومیر مربوط به گاز آبگرمکن، ۲۸ درصد مربوط به بخاری گازی، شش درصد بخاری نفتی، ۱۰ درصد منقل های ذغالی، پنج درصد چراغهای روشنایی، پنج درصد اجاق گاز و غیره است.

وی با تاکید بر اینکه بروز آسیبها براثر گاز گرفتگی به بی توجهی مردم بر می گردد گفت: عدم تهویه نامناسب در فضا، برگشت گاز منواکسید و انتخاب وسایل غیر استاندارد از جمله مهمترین علتها است.