به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی محمد شاعری در مراسم افتتاحیه طرح ملی معاینه فنی در موتورخانهها افزود: کشورهای اروپایی که این طرح را در چند سال گذشته اجرا کردهاند، در این راستا بسیار موفق بودهاند و ما که از نظر تابش انرژی خورشیدی و مختصات جغرافیایی موقعیت بهتری از آنها داریم میتوانیم نسبت به کشورهای اروپایی بهتر عمل کنیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که مصرف انرژی در ایران ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات در واحدهای خانگی است و این در حالیست که این میزان در کشورهای اروپایی ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلووات بر ساعت است و این میزان در چشم انداز ۲۰۳۰ به صفر می‌رسد.

شاعری با بیان اینکه امروز با استانداردسازی موتورخانه‌ها و واحدهای مسکونی می‌توانیم علاوه بر متنوع کردن انرژی میزان مصرف و آلایندگی‌ها را مدیریت و کنترل کنیم، افزود: با تاکید رییس جمهوری بر موضوع آلاینده‌های خانگی طرح استانداردسازی تا پیش از سال آینده ابلاغ خواهد شد.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم منابع آلاینده را شناسایی کنیم، افزود: سازمان محیط زیست با همکاری سازمان ملی استاندارد، وزارت راه و شهرسازی، خودروسازی و … استانداردهای لازم را تصویب کرده است.

به گفته وی در سالهای اخیر بحثاستانداردسازی خودروها تا ۹۰ درصد پیش رفته و در آستانه تولید و ارائه خودرو با استاندارد یورو۴ هستیم. همچنین با تولید سوخت یورو۴ در سه پالایشگاه کشور استانداردسازی سوخت نیز تا ۹۰ درصد پیش رفته است.

شاعری در خصوص استانداردسازی واحدهای صنعتی اظهار کرد: از سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد صنایع آلاینده کاهش یافته و ۶۰ درصد باقی مانده نیز ظرف یکی دو سال آینده استانداردسازی خواهند شد