تلفن همراه با بیماری‌های همراه آن

افکارنیوز: تقریبا هر ماه مطالعاتی درمورد ارتباط تلفنهای همراه و سلامت انسان منتشر میشود که نتایج این تحقیقات ۲ دسته است: اولین گروه ادعا میکنند تلفنهای همراه هیچ تاثیر منفیای روی سلامت انسان ندارد و دومین گروه خلاف این ادعا را دارند و معتقدند که تلفنهای همراه عوارض خطرناکی برای سلامت انسان دارند.

همه ما درمورد ارتباط استفاده زیاد از تلفن‌های همراه و افزایش احتمال سرطان‌های مغز چیزهایی شنیده‌ایم، اگرچه تحقیقاتی هم بوده‌اند که مدعی شده‌اند هیچ ارتباطی میان این دو مقوله نیست، اما مسئله این است که این گروه از تحقیقات عموما با حمایت مالی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلفن‌های همراه انجام گرفته‌اند و برای همین در صحت آنها اندکی تردید وجود دارد. به هرحال باید درمورد استفاده از تلفن‌های همراه به‌شدت دقت کرد و از خطرات احتمالی‌ ‌آنها آگاه بود. این مطلب تمام خطرات احتمالی تلفن‌های همراه را به شما می‌گوید.

خطر جدی است

اخیرا مطالعاتی در مناطق مختلف جهان صورت گرفته که نگرانی‌های زیادی را باعثشده است. مطالعه‌ای در اروپای شمالی نشان داده افرادی که بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و طی شب هم تلفن همراه خود را نزدیک خود می‌گذارند نسبت به بقیه بیشتر از مشکلات خواب رنج می‌برند. مطالعه‌ای که در اسپانیا صورت گرفت هم نشان داد اختلالات رفتاری و افت تحصیلی در کودکانی که تلفن همراه دارند بیشتر از کودکانی است که این وسیله را ندارند.
در مطالعه‌ای در ایالات‌متحده و کانادا هم مشخص شد مردانی که تلفن همراه خود را در جیب‌های جلوی شلوار خود می‌گذارند بیشتر از مشکلات جنسی و نیز کاهش تعداد اسپرم رنج می‌برند. به هرحال تمام این مطالعات در گروه‌های چندصد نفره تا چندهزار نفره صورت گرفته‌ و برای اثبات ادعاها باید تحقیقات گسترده‌تری صورت بگیرد، اما به هرحال یک نکته مسلم است و آن هم این است که «امواج تلفن همراه به سلامت شما کمکی نمی‌کند» پس بهتر است خطر را یا حداقل احتمال خطر را جدی بگیرید.

این توصیه‌ها می‌تواند خطر استفاده از تلفن‌های همراه را کاهش دهد:

۱ - در زمان‌های حداکثری تماس بگیرید: زمانی که میزان آنتن تلفن همراه شما کم است از گرفتن تماس با آن خودداری کنید و زمانی تماس بگیرید که آنتن آن چهارخط(full) باشد. زمانی که تلفن همراه شما آنتن ندارد و مشغول جست‌و‌جو برای یافتن شبکه ارتباطی است بیشترین تشعشعات مغناطیسی را دارد و بهتر است در این زمان آن را از خودتان دور نگه دارید.

۲ - بیشتر تایپ کنید: هرقدر تلفن همراه از شما دورتر باشد، خطر آن کمتر است، پس مشخص است که فرستادن پیامک کار عقلانی‌‌تری است تا تماس تلفنی.

۳ - از هدست و اسپیکر استفاده کنید: به همان دلیل ذکر شده در بند ۲، استفاده از اسپیکر تلفن همراه یا استفاده از هدست که فاصله شما را با آن بیشتر می‌کند به‌نفع شماست.

۴ - از سمت شماره‌گیر آن را در جیب‌تان بگذارید: اگر می‌خواهید تلفن همراه‌تان را در جیب‌تان بگذارید، حواس‌تان باشد که اشعه‌های مغناطیسی از پشت آن ساطع می‌شود، برای همین سمت صفحه و شماره‌گیر را به سمت بدن و سمت پشت تلفن همراه را به سمت خارج بدن بگیرید و بعد آن را در جیب خودتان بگذارید.

۴ خطر ثابت شده

اگر فکر می‌کنید توصیه‌های ذکر شده در بالا کارایی ندارد و این توصیه‌ها سختگیرانه به نظر می‌رسد، این را بدانید که به احتمال زیاد در آینده نزدیک شرکت‌های سازنده تلفن همراه روی محصولات خود برچسب‌هایی را نصب خواهند کرد که مثل بسته‌های سیگار خطرات آنها را متذکر خواهند شد، حتی اگر این اتفاق هم نیفتد باید گفت که همین حالا ۴مورد مشخص شده است که تلفن‌های همراه به سلامت انسان آسیب می‌رساند.

این اعتیاد روی کار شما چه تاثیری می‌گذارد؟
۱ - تلفن همراه روی دقت و تمرکز شما تاثیر می‌گذارد؟


راستش را بخواهید «شما مالک تلفن همراه‌تان نیستید، او مالک شماست.» تحقیقات در فنلاند نشان داده بیشتر افراد بی‌دلیل در فواصل کوتاه تلفن همراه خود را چک می‌کنند و بسیاری هم بارها و بارها طی روز فکر می‌کنند تلفن همراه آنها زنگ‌خورده است، درحالی که اینگونه نیست. درکل این وابستگی به تلفن‌های همراه باعثحواس‌پرتی و عدم تمرکز و کاهش توان یادگیری و انجام کار می‌شود. پروفسور اولاسرویتا، رئیس گروه تحقیقاتی فنلاند می‌گوید: «اعتیاد به تلفن همراه باعثمی‌شود بسیاری از افراد تلفن همراه خود را دردست بگیرند و با عملکردهای مختلف آن یا بازی‌های آن، خود را سرگرم کنند، یا ای‌میل‌های قبلی خود و پیام‌هایی را که قبلا دریافت کرده‌اند را دوباره بخوانند. این روال نه‌تنها تمرکز و دقت را کاهش داده بلکه وقت افراد را هم هدر می‌دهد و خود آنها پس از ساعت‌ها وقت گذاشتن روی تلفن همراه خود از بی‌حاصل بودن کارشان عصبانی و ناراحت می‌شوند.»
توصیه: تلفن همراه‌تان را درمحل کار، یا کلاس درس یا حتی درخانه، درجایی دور از دسترس خودتان قرار دهید و فقط هر ساعت یک‌بار به آن نگاه کنید.

لانه‌ای برای میکروب‌ها
۲ - تلفن همراه شما را بیمار می‌کند


با دقت به تلفن همراه‌تان نگاه کنید، قطعا نشانه‌های آلودگی را روی آن می‌بینید، تازه خطر اصلی چیزی است که با چشم نمی‌توانید آن را ببینید، یعنی میکروب‌ها.

دکتر تیم جولیان، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی که تحقیق او و گروهش در نشریه ژورنال میکروبیولوژی به چاپ رسیده، می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان داده ۲۰ تا ۳۰درصد از میکروب‌هایی که روی صفحه کلید و روی صفحه نمایش تلفن همراه شما جمع می‌شود به انگشتان شما انتقال می‌یابد که احتمال ابتلای این میکروب‌ها به دهان یا چشم اصلا کم نیست.»

توصیه: اگر صفحه نمایشگر تلفن همراه شما از آن نوع است که اثر انگشت یا لک روی آن می‌ماند به‌راحتی می‌توانید آنها را با پارچه‌ها و دستمال‌های مخصوص به‌طور مرتب تمیز کنید، برای تمیز کردن صفحه کلید هم از دستمال و الکل استفاده کنید. یادتان باشد حتما لای کلیدها را هم کاملا تمیز کنید.

چشما‌ن‌تان را دوست دارید؟
۳ - تلفن همراه شما، چشما‌ن‌تان را بیمار می‌کند


نزدیک کردن تلفن همراه به چشم و خواندن حروف ریز پیام‌های کوتاه و تغییر و جابه‌جایی فاصله تلفن همراه با چشم می‌تواند باعثآزار چشم‌ها و ایجاد مشکل در روند بینایی شود؛ علائمی مثل سردرد، خشکی چشم و دوبینی برخی از مشکلاتی است که این کار ایجاد می‌کند. پزشکان معتقدند بسیاری از مشکلات چشمی افراد جوان در سال‌های اخیر ناشی از استفاده آنها از تلفن‌های همراه است.
توصیه: سعی کنید از تلفن‌های همراهی استفاده کنید که فونت پیامک‌های آن بزرگ باشد یا تلفن همراه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که پیامک‌ها و کل نوشته‌ها با بزرگ‌ترین فونت باشد، همیشه صفحه تلفن همراه را در فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری چشمان خود قرار دهید و اگر مثلا با آن بازی می‌کنید هر چند دقیقه یک‌بار به چشمان‌تان استراحت بدهید و حداقل ۳۰ثانیه چشمان‌تان را ببندید یا به دوردست‌ها نگاه کنید.

به اضطراب‌های خودتان اضافه نکنید
۴ - تلفن همراه شما را مضطرب می‌کند


برای چه تلفن همراه دارید؟ برای ‌آنکه ۷ روز هفته و ۲۴ساعته دردسترس باشید؟ حالا وضعیت به گونه‌ای است که همیشه انتظار دارید تلفن همراه‌تان زنگ بخورد. نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه ورکشایر نشان می‌دهد بسیاری از افراد همیشه در اضطراب تماس تلفن هستند و دائما تلفن همراه خود را چک می‌کنند تا ببینند زنگ خورده یا ای‌میل یا پیامک جدیدی برایشان ارسال شده یا نه، درکل این تحقیق نشان داده این افراد به‌شدت اضطراب و استرس وابسته به تلفن‌های همراه خود را دارند.

توصیه مهم: سعی کنید روزی حداقل یک تا ۲ ساعت تلفن همراهتان را خاموش کنید. بهتر است وقتی میخوابید هم تلفن همراهتان را خاموش کنید نه اینکه آن را روی آپشن ساکت قرار دهید.