تکذیب محدودیت صدورگذرنامه زنان زیر ۴۰ سال

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سوسن صفاوردی اظهار داشت: لایحه صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر ۴۰ سال مشروط به موافقت رسمی ولی قهری آنان موضوعی نبوده است که در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شده باشد.

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان ابراز داشت: موضوع محدودیت صدور گذرنامه برای دختران مجرد زیر ۴۰سال فقط در جایگاه یک نظر و لایحه بوده و به تصویب دولت نرسیده است.

وی در تکمیل گفته‌های خود بیان داشت: امر مزبور از سوی اصحاب رسانه برجسته شده چرا که این موضوع فقط در جایگاه یک اظهارنظر بوده است.

صفاوردی تصریح کرد: برداشت‌ها و پرداختن به این موضوع به شکلی بوده است که گویی این امر به تصویب رسیده و هم اکنون در حال اجراست.

به گفته وی، مسئله مزبور موضوعیتی نداشته که مجدداً مطرح شود و لزومی ندارد بازهم به آن پرداخته شود چراکه این مطلب از ابتدا موضوع نبوده است.

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان، ‌ خاطرنشان کرد: مسئولان مرکز امور زنان ریاست جمهوری با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این رابطه دیداری داشته‌اند که در نهایت مشخص شد این امر بیش از اینکه سندیت داشته باشد، ‌ نوعی جنجال رسانه‌ای بوده است.

به گزارش فارس، ‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ماده‌ای از لایحه گذرنامه رای داده است که بر اساس آن، صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر ۴۰ سال مشروط به موافقت رسمی ولی قهری آنان بوده است.

در ماده ۱۵ این لایحه آمده است که گذرنامه برای افراد کمتر از ۱۸ سال تمام و افراد تحت ولایت و قیومیت با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان صادر شود.

بر اساس قانون فعلی گذرنامه در ایران، همه افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی ولی یا قیم خود نیاز دارند اما درباره افراد بالای ۱۸ سال تفاوتی بین زنان و مردان نیست. در عین حال طبق قانون فعلی نیز زنان متاهل برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی همسر خود یا حاکم شرع نیاز دارند. لایحه گذرنامه در فروردین ماه ۹۱ از سوی دولت به مجلس ارائه شده است