به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر،اما با گذشت زمان نه تنها خبری از پیگیریهای به ثمر نشسته نداد بلکه میزبانان را نیز از حضور مهمانان ناخوانده مستاصل کرده و به ناچار با مهمانان سر زده کنار آمدند، مهمانانی که گویا در حال حاضر قصد رفتن ندارند.

نزدیک شدن به وضعیت هشدار و چند باری عبور از مرز آن با میزان ذرات معلق در هوا که ۲۴۰ میکرو گرم بر متر مربع است، برای هر فردی که می‌داند وضعیت استاندارد میزان ذرات موجود در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مربع است، نگران کننده است.

هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد، حال با وجود آلاینده‌های مختلف اعم از جامد، مایع، گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چه بر سر انسان شهرنشین خواهد آمد.

آلودگی هوا که دیگر با پدیده شدن در قرن حاضر فاصله‌ای ندارد، سالانه موجب از بین رفتن ۸ میلیون سال عمر در جهان می‌شود که اگر عمر متوسط انسان ۸۰ سال در نظر گرفته شود این میزان در معادل عمر ۱۰۰ هزار نفر در سال است.

تاثیرات استفاده نادرست و غیرمنطقی از طبیعت که انسان برای برخورداری از مواهب طبیعی به دست خود پدید آورد، مانند تاثیر بومرنگی پرتاب شده است که به سمت انسان نادوست با طبیعت بازگشته و حالا شهر پر است از ریزگردها و ذرات نمکی که با چشم قابل مشاهده نیستند اما بر روی حساس‌ترین اندام‌های تنفسی بدن تاثیر می‌گذارند.

ذرات نادیده‌ای که اگر علاجی قبل از واقعه برای آنها یافت نشود نوشدارویی می‌شود که بعد از سوزش چشم و بینی، سردرد، ضعف، سرگیجه، تهوع، اختلال در انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن به ضربان شدید قلب و در نهایت به ایست قلبی می‌انجامد.

اندام‌های تنفسی در تماس با آلاینده‌های هوا می‌میرند

ابوالقاسم درامامی کارشناس ارشد آلودگی هوا مرکز بهداشت قم، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: آلودگی هوای ناشی از ترافیک اتومبیل و دود کارخانه‌ها مانند دود سیگار موجب نازک شدن سرخرگ گردن و در نهایت بیماری قلبی می‌شود.

وی یادآور می‌شود: مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی در نواحی آلوده به اثبات رسیده است و برخی مواد آلوده کننده آثار التهابی روی دیواره داخلی سرخرگ‌ها بر جای می‌گذارد.

این کارشناس ارشد آلودگی هوا با توجه به اهمیت موضوع، تدوین و اجرای استانداردهای جدید کیفیت هوا را بیش از پیش ضروری می‌داند.

وارونگی دما در اثر آلودگی هوا تشدید می‌شود

طبق گفته کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان، میزان بارش باران از ابتدای سال تا دیماه، ۱۰۲ میلی متر ثبت شده و این در حالی است که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته ۷۱.۱ میلی متر بوده است و این خود نشان از افزایش میزان بارش و نوید سال پرآبی برای قم است.

اما زمانی که محمد قاضی از ایستایی هوا در فصل زمستان و پس از بارش برف و باران می‌گوید و اینکه این پدیده طبیعی در شهرهای صنعتی تشدید می‌شود، شیرینی رشد میزان بارش به تلخی می‌زند.

به گفته وی، وارونگی دما که همان ایستایی هوا است پدیده‌ای زیست محیطی است که در اثر افزایش آلودگی شهر و محیطی افزایش پیدا می‌کند.

قاضی یادآور می‌شود: وارونگی دما امسال در قم از ابتدای مهرماه ۴ مرتبه اتفاق افتاده است که جز یک مورد که یک هفته به طول انجامید، بقیه با بارش باران برطرف شد.

تلاش برای رفع آلودگی‌ها مقطعی نباشد

از آنجایی که ۷۰ درصد منابع آلودگی در داخل شهرها به تردد خودرو مربوط می‌شود، در این زمینه رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم آلودگی هوا را از معضلات کلان‌شهرها عنوان می‌کند که به صورت ممتد و برنامه‌ریزی شده باید به آن رسیدگی کرد.

عباس ذاکریان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: رسیدگی به معضل ریزگردها نباید مقطعی و موضعی باشد تا مسئولان مدتی این معضل را مورد توجه قرار دهند و پس از گذشت مدت زمانی آن را به فراموشی بسپارند.

به گفته وی، کمیته زیست محیط شهری در شورای اسلامی شهر تشکیل شد تا بحثریزگردها با کارشناسی درست و منطقی کنترل شود و جلسات خوبی در این زمینه برگزار شد.

آلودگی در قم نسبت به دیگر کلانشهرها به مرز بحران نرسیده است اما اگر پیگیری‌های لازم انجام نشود باید برای بحرانی بزرگ‌تر و صعب‌العلاج‌تر چاره‌اندیشی کرد.

استفاده از حمل و نقل عمومی؛ چاره کار

رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، استفاده از حمل و نقل عمومی را چاره کاهش میزان آلودگی در شهر می‌داند و ادامه می‌دهد: توسعه حمل و نقل عمومی انبوه‌بر و ریلی می‌تواند در کاهش آلودگی‌ها تاثیرگذار باشد و در این زمینه محدودیت‌های ترافیکی در برخی نقاط شهر اعمال شده است.

به اعتقاد ذاکریان، مردم مهم‌ترین نقش کنترل‌کننده آلودگی هوا را بازی می‌کنند چرا که استفاده از حمل و نقل عمومی به نوبه خود مطلوب است اما خیابان‌ها و شوارع قم ظرفیت استفاده بیشتر از ناوگان عمومی را ندارند و برای افزایش این ناوگان، مردم باید استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهند.

دود آلودگی به چشم چه کسانی می‌رود؟

با گذشت زمان، شهر مملو از آلودگی‌های خرد و کلان شده که حتی جو را مورد تاثیر قرار داده و تعادل موجود در طبیعت را بر هم زده است.

تردد خودروهای سبک و سنگین، رفت و آمد موتورسیکلتهایی که شب و روز در سطح شهر جابجا میشوند، کارخانههایی که فیلتر هوا را نمیشناسند و واحدهای صنعتی که در شهر جا خوش کرده و انتقال آنها به شهرکهای صنعتی امروز و فردا میشود تا شاید با کوچ آنها شهر بتواند از آلودگیها نفس تازه کند، هنوز در هالهای از امروز و فرداها است اما در این بین دود این آلودگیها، دود ذرات معلق ناپیدایی که در هوا هستند، تنها چشم و بینی شهروندان را میسوزاند