افکارنیوز: بهرام عینالهی اظهار کرد: افرادی که عیوب انکساری چشم دارند. نزدیکبینهایی که شماره عینک آنها یک تا هشت است و دوربینهایی که شماره عینکشان تا پنج است میتوانند برای برطرف کردن این عیوب به وسیله لیزر اقدام کنند. به شرطی که سن آنها بیش از ۱۸ سال باشد.

وی گفت: البته افراد مسن‌تر در صورتی که از سلامت چشم برخوردار باشند(آب مروارید نداشته باشند) و شماره چشم‌ آنها ثابت است نیز می‌توانند این عمل را انجام دهند.

به گفته وی، افرادی که عینک برای شغلشان مزاحمت ایجاد می‌کنند مثلاً منجی غریق یا آتش‌نشان باشند یا از نظر اجتماعی به مرحله‌ای رسیده‌اند که تمایلی به استفاده از عینک ندارند معمولاً برای عمل چشم به وسیله لیزر اقدام می کنند.

رئیس قطب علمی چشم پزشکی با بیان اینکه عمل لیزر چشم به سه شکل PRK، لیزیک و سنتولیزیک انجام می‌شود، شرایط چشم و میزان تخصص پزشک را در تعیین نوع عمل مؤثر دانست.

این متخصص در ادامه درباره مراقبت‌های بعد از عمل چشم توضیح داد: در عمل‌های لیزیک و سنتولیزیک، چشم بیمار یک شب به صورت تار می‌بیند اما در عمل PRK تاری چشم ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد و مراقبت در این دو دسته کمی متفاوت است.

وی تأکید کرد: احتمال آلودگی و عفونت در عمل PRK بیشتر و به همین دلیل مراقبت در این عمل ضروری‌تر است. بیمارانی که این عمل را انجام داده‌اند تا سه چهار روز نباید حمام کنند و به محیط‌های آلوده و گردوغباری وارد شوند یا چشم خود را بمالند.

عین‌الهی افزود: افرادی که لیزیک یا سنتولیزیک می‌کنند تا دو روز به مراقبت ویژه نیاز دارند و مراقبت کمتری احتیاج دارند.

این متخصص گفت: افراد تا مدتی ممکن است دچار خشکی چشم شوند به همین دلیل قطره‌های مرطوب و اشک مصنوعی تجویز می‌شود. همچنین به دانشجویان یا افرادی که استفاده بیشتری از کامپیوتر دارند توصیه می‌شود به صورت ممتد از چشمشان استفاده نکنند و کار چشم را متناوب کنند.

وی افزود: در ۵ درصد از کسانی که عمل لیزر انجام میدهند احتمال بازگشت عارضه وجود دارد که در افرادی که شماره چشم بالا دارند و دوربین هستند این احتمال بیشتر است.