برچسب «شبنم» روی کالاهای قاچاق

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حیدر محمدی افزود: در حوزه نظارت بر لوازم آرایشی و بهداشتی مهمترین و شایعترین تخلفی که مشاهده میشود، توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق است که تا قبل از اجرای طرح برچسب اصالت وزارت بهداشت بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد بازار این لوازم را کالاهای قاچاق تشکیل میداد.

وی ادامه داد: البته طرح بر چسب اصالت سازمان غذا و دارو هنوز به طور کامل اجرا نشده است و اگر این طرح به طور کامل اجراشود، به طور قطع میزان لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور که می‌توانند سلامت مردم را به مخاطره بیندازند کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

رئیس بازرسی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: مسئله‌ای که برای اجرای طرح «برچسب اصالت» سازمان غذا و دارو مشکل ایجاد کرده است، اجرای همزمان طرح برچسب «شبنم» از سوی وزارت بازرگانی(وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی) است.

وی گفت: این وزارتخانه تمام کالاهای وارداتی به کشور را که از مبادی قانونی وارد می‌شوند، ملزم کرده است که برچسب شبنم را روی کالا نصب کنند به همین علت خیلی از داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر درج برچسب اصالت سازمان غذا و د ارو را ضروری نمی‌دانند. در حالی که بین این دو بر چسب تفاوت وجود دارد، بر چسب شبنم فقط قاچاق نبودن کالا را نشان می‌دهد در حالی که بر چسب اصالت وزارت بهداشت مسئله سلامت و ایمنی کالا را بعد از طی مراحل آزمایش و تأیید اعتبار آن نشان می‌دهد.

محمدی گفت: برچسب شبنم روی داروها و مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به معنای تضمین وزارت بهداشت درباره سلامت آن کالا نیست اما مسئله مهمتر این است که بازرسی‌ها ما در سطح بازار نشان داده است که برچسب «شبنم» وزارت بازرگانی در اختیار وارد کنندگان کالاهای قاچاق هم قرار گرفته است.

وی افزود: در بازرسی‌ها مشاهده کردیم که تعداد زیادی برچسب «شبنم» بین واردکنندگان قاچاق توزیع شده است تا آن را روی کالاهای خود نصب کنند، علت را که از مسئولان این وزارتخانه جویا شدیم گفتند، گفته‌ایم این برچسبها را بزنند تا کالاهای قاچاق در بازار فروخته و تمام شود.

وی اضافه کرد: این توجیه قابل قبولی برای ارائه برچسب شبنم به قاچاقچیان نیست زیرا هم اعتماد مردم را سلب می‌کند و هم این سوال را به وجود می‌آورد که مگر مسئله قاچاق با این کارها تمام شدنی است.

مسئول بازرسی سازمان غذا و دارو گفت: ‌ نمونه‌های زیادی از کالاها و لوازم آرایشی، بهداشتی قاچاق را کشف کرده‌ایم که بر چسب شبنم نیز دارند و این کار توسط یک شرکت خصوصی در زیر مجموعه وزارت بازرگانی انجام شده است.

محمدی افزود: به نظر میرسد در مورد دارو و مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی که با سلامت مردم سر و کار دارد باید مسئولیت درج برچسب و تأیید آنها با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد تا هم مردم از موازی کاری و چندگانگی بین دستگاههای مختلف نجات پیدا کنند و هم اینکه داروخانهداران و توزیع کنندگان این لوازم به غلط برچسبشبنم وزارت بازرگانی را به معنای تأیید وزارت بهداشت قلمداد نکنند و باعث سردرگمی و آسیب مردم نشوند