افکارنیوز: بسياري از مردم بر اين باورند كه كمردرد به دليل بلند كردن اجسام سنگين يا گرفتگي عضلات بدن در اثر بد خوابيدن ايجاد مي شود؛ اما پزشكان معتقدند به دليل عادات غلط در مردم ايجاد مي شود كه زمينه ساز كمردرد مزمن در افراد است. اين عوامل عبارتند از:

۱.رانندگی دراز مدت آن هم در حالیکه گردن و شانه ها به سمت جلو خم است، سبب سخت شدن قفسه سینه و در نتیجه فشار به گردن و ستون فقرات می شود. برای پیشگیری از کمردرد هنگام رانندگی باید در زاویه نود درجه بنشینید و صندلی خود را به فرمان ماشین نزدیک کنید تا به سمت جلو هیچ گونه کششی نداشته باشد. در ضمن افرادی که رانندگی شغل آنها است، باید هر سه ساعت یکبار از خودروی خود پیاده شوند و پنج دقیقه نرمش کنند.

۲.نشستن بیش از حد پشت میز به ویژه در وضعیتی غیر متعارف و غیر استاندارد سبب ایجاد کمردرد مزمن می شود، ‌ چرا که ماهیچه های کمر وقتی ساعات زیادی بیکار و در یک وضعیت باقی می مانند، ضعیف می شوند و این ضعف باعثایجاد احساس درد در کمر می گردد. نشستن در زاویه ۱۳۵ درجه به کاهش فشار وارده بر ستون فقرات افراد کمک شایانی می کند؛ بنابراین هر چند دقیقه یک بار از حالت نود درجه خارج شده، ‌ به اصطلاح کمی لم دهید و به حالت ۱۳۵ درجه در بیایید.

۳.تحقیقات نشان داده است چهل درصد از افرادی که بعد از کمردرد از فعالیت ورزشی خود دست کشیده اند، با کمردردی به مراتب سخت تر مواجه شده اند. متخصصان ستون فقرات و پزشکان معتقدند که ورزش به ویژه پیاده روی های سبک و منظم و انجام نرمش هایی مثل خم کردن بدن و رساندن نوک انگشتان دست تا زیر زانو برای بهبود بسیاری بیماری ها از جمله کمردرد بسیار مفید است. همچنین انجام فعالیت هایی مثل یوگا نه تنها باعثکاهش استرس می شود، ‌ بلکه تا حد چشمگیری درد کمر را کاهش می دهد.

بنابر پژوهش های محققان دانشگاه واشنگتن، فعالیت هایی مانند یوگا که تنفس عمیق و آرامش جسم و تن را در طول فعالیت به دنبال دارد، می تواند در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی تاثیر به سزایی داشته باشد.

۴.شکستن قولنج یکی دیگر از عادات غلطی است که در دراز مدت باعثایجاد یا تشدید آسیب های کمری می شود. افرادی که به این عادت غلط دچارند، بهتر است به جای این کار، برای رفع خستگی کمرشان چند نرمش ساده انجام دهند. خم شدن به پایین و طرفین به صورت آرام و مکرر می تواند میل و عادت افراد را به شکستن قولنج به مرور زمان از بین ببرد.

۵.حمل کیف های سنگین یکی دیگر از عادات غلطی است که آسیب زیادی به ستون فقرات افراد و گاه کودکان وارد می سازد. جالب است بدانید آسیبی که به کمر و ستون فقرات در حین حمل یک کیف سنگین وارد می شود، معادل همان آسیبی است که در حین انجام حرکات ورزشی فوق حرفه ای و سنگین به کمر وارد می شود.

۶.استفاده از تشک های قدیمی و فرسوده، ‌ یکی دیگر از علل پیدایش کمردرد مزمن به شمار می آید، ‌ زیرا عمر مفید هر تشک حتی از نوع عالی آن هشت تا ده سال است. تشک فرسوده و قدیمی شما می تواند قاتل خاموش ستون فقراتتان باشد. لذا توصیه می شود در صورتی که صبح ها با درد کمر از خواب برمی خیزید، تشک خود را عوض کنید و به جای آن تشکی خوب و طبی بخرید.

۷.تغذیه نامناسب نیز یکی دیگر از علل شایع کمردرد است. براساس آخرین یافته های علمی، تغذیه و سوخت و ساز شیمیایی نامناسب در بدن باعثارسال سیگنال های عصبی حاوی پیام درد به مغز می شود. رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کمردرد، رژیمی است که بتواند التهاب بدن را کاهش بدهد و فاقد کافئین باشد، لذا خوردن چای، قهوه، شکلات، ‌ نوشابه و همچنین غذاهای فراوری شده مثل سوسیس و کالباس و کنسرو، ‌ به افراد مبتلا به کمردرد توصیه نمی شود.

۸.پوشیدن کفش های پاشنه بلند می تواند عاملی برای ایجاد یا وخیم تر شدن درد کمر و ستون فقرات در شما باشد. زمانی که افراد کفش پاشنه بلند می پوشند؛، مجبورند برای حفظ تعادل بدن کمی متمایل به جلو راه بروند و در نتیجه کمر را وادار به تحمل وضعیت و وزن بیشتری کنند لذا توصیه می شود افراد در محل کار خود از کفش های بدون پاشنه و سبک و راحت استفاده کنند.

۹.اعتیاد به دیدن برنامه های تلویزیونی، چت و بازارهای کامپیوتری یکی دیگر از قاتلین خاموش سلامت ستون فقرات در افراد سنین مختلف به شما می آید. برای رفع این مشکل توصیه می شود هنگام تماشای سریال یا برنامه مورد علاقه تان، تلفن یا کنترل تلویزیون را دور از دسترس قرار دهید تا برای برداشتن و استفاده از آنها مجبور شوید در طول مدت تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر چند بار از جای خود برخیزید.

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیسک کمر یا درد ستون فقرات(کمردرد)
توصیه می شود افراد مبتلا به کمردرد از خوردن گوشت قرمز خودداری کنند؛ چرا که بنابر آخرین دستاوردهای پژوهشی، ‌ اسید اوریک موجود در گوشت قرمز سبب تشدید درد مفاصل و عضلات می شود. در عوض مصرف ماهی، آجیل و دانه های خوراکی مثل بادام، ‌ گردو، سویا، ‌ حبوبات و سیب زمینی به این افراد پیشنهاد می شود. همچنین مصرف مکمل های غذایی حاوی کلسیم، ‌ منیزیم، ‌ ویتامینE، آنتی اکسیدان، ویتامین C، روی، مس، منگنز و ویتامین A به کاهش درد در این افراد کمک شایانی می کند. مصرف ویتامین ۶B نیز در تسکین و کاهش کمردردهایی که به دلیل دردهای عصبی ایجاد شده و همچنین کاهش علائم آرتریت تاثیر چشمگیری از خود برجای می گذارد. توجه کنید که مصرف بیش از حد ویتامین ۶B سبب ایجاد مسمومیت عصبی می شود، به ویژه زمانی که به تنهایی و بدون مصرف سایر ویتامین های گروه B و منیزیم مصرف می شود.

منبع: راز