به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، نشست خبری اعلام دستاورد موفقیت آمیز ایران در اعزام موجود زنده به فضا عصر امروز چهارشنبه در پژوهشکده سامانههای فضانوردی سازمان فضایی ایران برگزار شد.

در این نشست حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تنها آرزوی من این است که روزی برسد که از تمامی مردم دعوت کنیم تا از نزدیک شاهد اعزام فضانورد به فضا باشند. آرزوی من این است که این موفقیت را به صورت آنلاین و مستقیم تصویربرداری کنیم و آن را به تمام دنیا نشان دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران، دکتر محمد ابراهیمی رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی که جزء رتبه اول دانشگاه صنعتی شریف است را با دانشمندانی چون فون برون و کارولیف مقایسه کرد و گفت: دانشمندانی که در زمینه اجرای این پروژه فضایی به ما کمک کرده‌اند از نظر علمی هیچ چیزی کمتر از دانشمندان خارجی ندارند.

در این مراسم میمون فضانورد که " آفتاب " نام گرفته است در جمع خبرنگاران ظاهر شد تا صحت و سقم سلامت کامل این موجود زنده بر همگان مشخص شود. در همین حال تصاویر تصویربرداری شده از پرتاب این میمون فضانورد که سه سال سن دارد و ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم وزن و از نژاد ماکاکاملوتا است به نمایش درآمد.

در این مراسم دکتر محمد ابراهیمی رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تاکید کرد که تیم اجرای این پروژه حدود ۴۰ ساعت بیدار و نخوابیده‌اند تا موفقیت این پروژه را از نزدیک مشاهده کنند.

وی گفت: نیمه پر لیوان در این پروژه بیش از ۵۰ درصد است و به ۹۵ درصد رسیده است. با این حال همان قسمت خالی لیوان به ما نشان می‌دهد تا این پروژه را برای ۱۰۰ درصد اجرایی کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: باید حوصله‌ها را بالا ببریم تا قابلیت اطمینان بالا برود و ادعای توانمندی نداریم و تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم دستور شلیک صادر نمی‌کنیم.

در این جلسه گفته شد که پرتاب فضایی موجود زنده ایران به فضا با ۶ ساعت تاخیر همراه بوده است و قراربود ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ۹ بهمن ماه این کاوشگر به فضا پرتاب شود اما این عملیات راس ساعت ۱۲ ظهر همان روز آغاز و تا ساعت ۱۳ و ۳۰ به طول انجامید.

در این مراسم رئیس سازمان فضایی از ایمیلی صحبت کرد که به دست او رسیده بود و یک کاربر خارجی از مخاطره افتادن جان حیوان در این پروژه اظهار نگرانی کرده بود. در این زمینه فاضلی گفت: این پروژه با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی اجرایی شده است و این سئوال را باید پرسید که زمانی که در چندین سال گذشته آمریکایی‌ها میمون به فضا پرتاب کردند نگران به مخاطره افتادن جان این حیوان نبودند.

رئیس سازمان فضایی در مورد اسم میمون فضانورد نیز این گونه توضیح داد که نام این میمون در آزمایشگاه و توسط تیم اجرایی آن " آفتاب " گذاشته شده است اما از آنجایی که این موجود زنده برای نخستین بار توسط ایران به فضا پرتاب شده است نام آن را پیشگام نهاده‌ایم.

وی به مزاح گفت: نام این میمون در منزل "آفتاب" و در شناسنامه "پیشگام" است.