افکارنیوز

_ حبیب سعادتی صبح امروز در کارگاه «اعتیاد» که در روستای تویه‏دروار دامغان برگزار شد، بیان کرد: به هر ماده‌ای مانند مواد مخدر، کامپیوتر و اینترنت که در مغز و کارکرد فرد اختلال ایجاد کند، اعتیاد گویند.


وی بیان داشت: سوء مصرف مواد شامل مصرف مواد مخدر(تریاک، شیره، افیون) و مواد محرک(شیشه، قرص اکس) و مواد توهم‌زا(قرص‏های روان گردان) است.


این روان‌شناس بالینی ادامه داد: مصرف زیاد قرص‌ها با جنبه پزشکی هم شامل سوء مصرف مواد است.


سعادتی با بیان اینکه در اکثر مجلات و بروشورهایی که در اختیار خانواده‏ها قرار می‏گیرد به عوامل مختلفی در زمینه اعتیاد اشاره شده است، عوامل سوء مصرف مواد را افزایش توانایی جسمی، اختلالات روان‏پزشکی، دسترسی به پول هنگفت برای کسی که راه عاقلانه خرج کردن را نمی‌داند و مصرف جهت کاهش استرس و مشکلات عصبی عنوان کرد.


وی عوامل خانوادگی از جمله تحول خانواده، فقر مادی، درگیری‌های والدین، رفاه اجتماعی خانواده و عوامل اجتماعی از جمله در دسترس بودن مواد، احساس حقارت، داشتن الگوهای بد و روابط نادرست والدین را از دیگر عوامل مهم در این زمینه نام برد.


این روان‌شناس بالینی بیان داشت: یکی از ضررهای مواد مخدر مبتلا شدن افراد به ایذر و هپاتیت از طریق سرنگ مشترک است که راه جلوگیری از آن توانایی «نه گفتن» را در فرزندانمان تقویت کنیم نه اینکه سرکوب کنیم؛ اعتقاد و ایمان را در آنها تقویت کنیم و مراقب رفت و آمدهای فرزندانمان باشیم.


وی گفت: نشانه‌های مشکوک به احتمال مصرف مواد مخدر عبارت از تمایل به کناره‌گیری و دوری از اقوام و روابط مشکوک، خواب آلودگی، افسردگی و عدم تحرک، پرگویی، یاوه‌گویی، دروغ‌گویی، عدم توجه به نظافت، کاهش حافظه، فراموشکاری و عدم مسئولیت‌پذیری است.


سعادتی همچنین عدم احساس، عدم وقت‌شناسی، کاهش و افزایش وزن و اشتها، استعمال داروهای خواب‌آور، صحبت نکردن با اعضای خانواده، وجود سوختگی در بدن یا لباس را از دیگر نشانه‏های مشکوک و مورد توجه در رفتار افراد معتاد ذکر کرد.


این روانشناس بالینی در سخنان خود مهارت ارتقا و ارتباط والدین با کودک را این‏گونه تشریح کرد: این مهارت یعنی گذراندن اوقات خوب با فرزندان، نشان دادن احساسات خود به دیگران، صحبت کردن با کودکان که تاثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت.