افکار

- برخی از مهارت ها قابل فراگیری اند و برخی ریشه در خلقیات افراد دارند و تغییر شان دشوار می نماید. برای استخدام شدن و یا حتی حفظ کار موجودتان لازم است برخی مهارت های قابل فراگیری را بیش از پیش فرابگیرید.

۱. روابط عمومی خوب

برای موفقیت در زندگی لازم است اصول ارتباطات موثر را بدانید و بتوانید از آنها نهایت استفاده راببرید. این بدان معناست که علاوه بر آَشنایی با فرهنگ ارتباطات حرفه ای قادر باشید با مدیر و سایر همکارانتان درست و حرفه ای رفتار کنید.

هستند بسیاری از افراد که با وجود مهارت های بالای حرفه ای مدام در حال تغییر شغل هستند و یا اینکه در محیط کاری نمی توانند از نهایت مهارتهایشان سود ببرند و خودشان رابه مدیر بشناسانند، یکی از مهمترین عوامل بازدارنده موفقیت در محیط کاری نبود روابط عمومی موثر است.

اگر چه بخش کوچکی از اصول ارتباطی به خلق و خوی شخص بستگی دارد اما بخش عمده مهارت های ارتباطی اکتسابی و قابل یادگیری اند.

۲. کامپیوتر

اگر شما در رشته تحصیلی و مهارتی خودتان نهایت مهارت و کارایی را داشته باشید اما در استفاده از کامپیوتر و مهارت های اولیه آن نا توان باشید مسلما شکست خواهید خورد. در دنیای فن آوری شما لا اقل باید از کمترین مهارت های کامپیوتری برخوردار باشید. داشتن مهارت های ۷ گانه کامپیوتر یا همان ICDL برای کسانی که می خواهند وارد کارهای سازمانی و اداری شوند ضروری است.

۳. زبان خارجی

داشتن مدرک تافل و مدارک تخصصی زبان های خارجی برای برخی از رشته ها اهمیت زیادی دارد اما به عنوان یک فرد عادی که در جستجوی یک کار معمولی و متوسط است لا اقل باید از اصطلاحات خارجی مربوط به رشته خودتان سر در آورید و در بحثهای کاملا تخصصی از عهده درک اصطلاحات بیگانه ای که مستقیما با کار شما در ارتباط اند بر بیایید.

۴. فن مذاکره

شاید یادگیری فن مذاکره به عنوان یک تکنیک بازاریابی برای تمام افراد مخصوصا کسانی که مستقیما با مشتری و اربات رجوع در ارتباط اند ضروری نباشد. اما شما به عنوان یک کارمند، کارگر و یا کسی که در محیط عمومی کار می کند باید بتوانیدخواسته های برحق شغلی و سازمانی خود را به بهترین شکل مطرح کنید. همچنین باید قادر باشید عملکرد تان را در معرض دید مدیرتان قرار دهید. هستند کسانی که با وجود وجدان کاری زیاد و تلاش های خستگی ناپذیر همواره در محیط کار نادیده انگاشته می شوند. چرا که این افراد قادر نیستند نحوه عملکرد و فعالیت هایشان را در معرض دید مدیر خود قرار دهند.

۵. رزومه نویسی

تهیه یک رزومه یا گزارش سوابق تحصیلی و حرفه ای یک مهارت لازم و واجب در امر استخدام است. کسانی که بتوانند به بهترین شکل ممکن مهارت ها یشان را در در معرض دید مدیران قرار دهند تصمیم گیری سریع و موثر را برای آنها ساده تر می کنند و در نهایت خیلی سریع به نتایج دلخواه خودشان می رسند.

۶. آشنایی با قانون

محیط کار یک محیط کاملا رسمی و سازمانی است که در آن قوانینی حاکم است. در هر محیط کاری مدیران برای بهبود عملکرد کارکنانشان قواعدی وضع می کنند که آگاهی از آنها بر همه کارکنان آن سازمان ضروری است. از سوی دیگر درهر کشوری قوانین در خصوص کار و فعالیت سازمانی حاکم است که هر فرد شاغل باید از قوانین کار کشور خود و مباحثی چون حد اقل دستمزد، قوانین بیمه و مسائلی از این دست آگاه باشد.

۷. اینترنت

پیشتر به ضرورت یادگیری کامپیوتر تاکید شد اما این روزها علاوه بر آنچه ذکر شد فرا گیری اینترنت و اصولی اساسی ارسال ایمیل و جستجوی مطالب دلخواه در محیط وب ضروری است.

۸. اخلاق حرفه ای

مفهوم اخلاق حرفه ای و کار در محیط های بزرگ مفهومی بسیار گسترده است که شامل موارد متعددی می شود که نیاز مند چندین مقاله جدا گانه است ، اما آنچه مسلم است آن است که شما باید تا حدودی بر چنین اموری مسلط باشید.