رویانیان در ستاد سوخت چه کرد؟
افکار

- محمد رویانیان از ۲۲ تیرماه سال ۸۷ به عنوان سومین رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور آغاز به کار کرد و در حالی اوایل بهمن سکان ستاد را به سید مجتبی شفیعی واگذار کرد و به عضویت کارگروه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درآمد که روز گذشته با انتخاب رییس هیات، موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد مدیریت حمل و نقل و ستاد سوخت کشوراز سال ۸۵ تا ۹۱ وارد فاز اجرایی شد.

براساس این گزارش، ستاد سوخت که روزگاری با هدف ساماندهی امور مربوط به حمل و نقل عمومی کشور و با نام " تبصره ۱۳ " تاسیس شد و پس از مدتی به " ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور " تغییر نام پیدا کرد و به ترتیب محرابیان، سید مهدی هاشمی، محمد رویانیان و سید مجتبی شفیعی به عنوان رئیس برای مدتی بر مسند آن جلوس کردند که در میان آنها رویانیان با بیش از چهار سال بیشترین سابقه ریاست را در ستاد برعهده دارد.

سرویس شهری ایسنا به بهانه تحقیق و تفحص به بررسی برخی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده ستاد سوخت پرداخته است.

جلوگیری از اتلاف روزانه هشت میلیون لیتر بنزین از طریق اصلاح و بهبود سامانه هوشمند و ساماندهی حمل و نقل عمومی و خودروهای فاقد اصالت، افزایش ۲۰۰۰ جایگاه CNG و بنزین در طول پنج سال در حالی که در ۴۰ سال گذشته فقط ۲۵۰۰ جایگاه در ایران احداثشده بود، گاز سوز کردن حداقل ۳ میلیون خودروی بنزینی، ساماندهی مسافربرهای شخصی، آژانس‌ها و افزایش بیش از ۲/۵ برابری شمار تاکسی‌ها، ساماندهی وانت بارها و کددار و شناسنامه دار کردن یک میلیون و ۳۰۰ هزار وانت‌بار از بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار وانت‌بار موجود و کاهش سهمیه وانت‌های غیرعمومی و اسقاط و نوسازی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده طی پنج سال گذشته و اعطای حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات دولتی در این خصوص بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی و کاهش متوسط عمر تاکسی‌ها از ۱۲ سال به زیر هفت سال در کشور و پنج سال در تهران، ساماندهی اتوبوسرانی و ایستگاه‌ها و مسیرهای ویژه و استفاده از حمل و نقل مکمل مانند دوچرخه، افزایش اتوبوس‌های شهری از ۱۱ هزار دستگاه در اول دولت نهم به ۳۰ هزار دستگاه در سال ۹۰، توسعه مترو اعم از مسیرها و واگن و ناوگان حداقل سه برابر دولت‌های گذشته و تخصیص پنج تا هفت برابر اعتبار نسبت به قبل از دولت نهم و دهم، کاهش متوسط عمر اتوبوس و مینی‌بوس برونشهری از طریق نوسازی با مشارکت وزارت راه و اسقاط و نوسازی حدود ۱۵۰۰ دستگاه کامیون برای اولین بار در سال ۹۱ نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

این درحالیست که علی‌رغم قول نوسازی ۲۰ هزار کامیون فرسوده به دلیل عدم همکاری مناسب بانک‌ها و برخی مشکلات دیگر در این خصوص این مهم محقق نشد. از سوی دیگر برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی نیز موجب شد که احداثمونوریل قم در موعد مقرر راه‌اندازی نشده و با تاخیر مواجه شود.

از سوی دیگر طی حدود چهار سال گذشته بیش از ۱۲۰ مرکز بازیافت و تبدیل آن به صنعت بازیافت کشور و مدیریت بر آنها از طریق تشکیل تعاونی و شرکت‌های خصوصی انجام شد همچنین همکاری برای کاهش حوادثرانندگی از طریق حمایت و هماهنگی از راهور و سایر دستگاه‌های ذیربط، تدوین ۱۰۲ برنامه اجرایی پنج ساله در حوزه حمل و نقل در راستای طرح هدفمندی یارانه‌ها، اجرای موفق طرح هدفمندی در حوزه سوخت و حمل و نقل با کمترین تبعات و موثر و موفق نسبت به سایر بخش‌ها، کمک به رانندگان و قرار دادن پوشش بیمه‌ای و کنترل هزینه‌های لاستیک و روغن برای آنها، نظارت بر اجرای نرخ مصوب و برخورد با تخلفات و انجام بازرسی‌های مستمر از تمامی استانهای کشور و بررسی و پیگیری نقاط ضعف و قوت اجرای هدفمندی یارانه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت در ستاد حمل و نقل و سوخت کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که هیات تحقیق و تفحص هدف خود را روشن شدن زوایای پنهان ستاد سوخت عنوان می‌کنند که این ستاد باید درباره موضوع واردات خودروهای لوکس، اقدامات انجام شده درباره کاهش مصرف سوخت خودروها و نحوه توزیع تاکسی و وسایل نقلیه عمومی در استان های مختلف توضیح دهد و شفاف سازی کنند.

با این وجود و علیرغم برخی انتقادات و مشکلاتی که برخی سازمانها و بانکها در تحقق برنامههای این ستاد داشتند، به نظر میرسد ستاد سوخت، یکی از بهترین الگوی کوچکسازی دولت بوده که بدون بودجه دولتی خود را اداره کرده است.