به گزارش افکارنیوز به نقل از ایلنا: دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش معتقد است وجود این ماده در لایحه حمایت از خانواده در واقع به معنای قانونی کردن ازدواج مجدد و ازدواج موقت در جامعه است و وقتی چیزی قانونی می شود تبدیل به فرهنگ می شود و در این صورت بسیاری از مردانی که تا کنون به ازدواج مجدد و موقت فکر هم نمی کردند به سمت آن گرایش پیدا می کنند چون آن را حق خود می دانند.
فاطمه راکعی گفت: در جلسه روزگذشته ائتلاف اسلامی زنان، که بیشتر احزاب شناسنامه‌دار کشور چه اصلاح طلب و چه اصول گرا در آن حضور داشتند، لایحه حمایت از خانواده مورد بررسی قرار گرفت و اکثریت اعضای این ائتلاف اعتقاد داشتند که ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده باید حذف شود.
دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: اکثریت اعضای این ائتلاف بر این اعتقاد بودند که مطرح شدن این ماده در لایحه حمایت از خانواده که در واقع نوعی اجازه به مردان برای اختیار کردن همسر دوم بوده به نفع زنان نیست.
راکعی تصریح کرد: با وجود آنکه ۱۰ شرط به ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده اضافه شده و در صورتی که زنی یکی از این شروط را دارا باشد مرد اجازه ازدواج مجدد پیدا می کند، اما باز هم قطعا این ماده اجحاف به حق زنان است.
او توضیح داد: از طرفی قرار دادن این ماده در لایحه به نوعی خود قانونی کردن ازدواج مجدد است و از طرف دیگر برخی از شروط این ماده از جمله شرط هفتم که گفته است در صورت سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه زندگی را برای مرد غیرقابل تحمل کند، مرد می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد، تشخیص‌اش به این آسانی‌ها نیست و دادگاه نمی‌تواند به درستی در این زمینه حکم کند.
راکعی تصریح کرد: مواردی مانند جنون، اعتیاد، امراض صعب‌العلاج و محکومیت زن نیز از جمله مسائلی است که اگر زن یا مرد هر کدام به آن مبتلا شوند، دادگاه به طرف دیگر اجازه می‌دهد که تقاضای طلاق کند و این چیز جدیدی نیست و در قوانین گذشته در رابطه با آن حکم داده شده بود.
راکعی گفت: با وجود آنکه موسی قربانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر این قانون حذف شود، ازدواج مجدد بی‌هیچ ضابطه و قانونی می‌شود و هر مردی که بخواهد می‌تواند ازدواج مجدد کند ما معتقد هستیم بهتر است این ماده حذف شود و شرایط به حالت گذشته بازگردد. چون اگر ازدواج مجدد بی‌ضابطه باشد بهتر آن است که تبدیل به قانون شود چون در این صورت حتی مردانی که اصلا به ازدواج مجدد هم فکر نمی‌کنند، وقتی می‌بینند قانون از آنها حمایت می‌کند، ممکن است به ازدواج مجدد فکر کنند و این یعنی ترویج یک فرهنگ غلط در جامعه.
دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در رابطه با ماده ۲۲، لایحه حمایت از خانواده که به مسئله ازدواج موقت پرداخته است بیان کرد: مطرح کردن موضوع ازدواج موقت نیز در لایحه حمایت از خانواده کار درستی نیست و پرداختن به آن در لایحه حمایت از خانواده باعثفرهنگ‌سازی می‌شود.
راکعی توضیح داد: در حال حاضر و قبل از تصویب این ماده در لایحه حمایت از خانواده، اگر مرد و زنی در ازدواج موقت صاحب فرزند می شدند‏‌، می‌توانستند برای طفل خود شناسنامه بگیرند و در این رابطه قانون وجود داشته است بنابراین وجود این ماده در لایحه اصلا ضرورتی ندارد.
او گفت: ازدواج موقت معمولا پنهانی اتفاق می‌افتد و به خاطر قبح اجتماعی که دارد، هیچ‌کس حاضر نیست به آن اعتراف کند، بنابراین پرداختن به مسئله ازدواج موقت در لایحه حمایت از خانواده نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعثترویج آن می‌شود.
راکعی در رابطه با تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف که در لایحه حمایت از خانواده به آن پرداخته شده است، گفت: تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف در واقع نوعی ورود به حریم شخصی افراد است.
دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش توضیح داد: اگر مردی تعهد می‌کند که مهریه‌ای را به زنی بپردازد، خود را در این زمینه موظف کرده و بر اساس شرع باید مهریه‌ همسرش را به طور کامل بپردازد و قانون نباید در این زمینه به طور یک طرفه از مردان حمایت کند.