آمار تعجب برانگیز بی‌سوادی و کم سوادی!
افکار

- علی باقرزاده در جمع ائمه جمعه خراسان رضوی که در مجتمع ثامن الائمه برگزار شد، اظهار کرد: سوادآموزی از نکات مهم و اثرگذار تمام کشورهاست و مجامع بین‌المللی پیوسته این موضوع را رصد می‌کرده و گزارش‌هایی از روند پیشرفت کشورها منتشر می‌کنند، بر طبق سند جهانی که توسط دولت ایران به امضا رسیده است، ایران متعهد شده تا سال ۲۰۱۵ میلادی شاخص‌های سواد در جامعه را ۵۰ درصد بهبود بخشد.

وی تعریف مورد قبول از سواد را تنها خواندن و نوشتن دانست و خاطرنشان کرد: تمامی کشورها تلقی که از سوادآموزی دارند مختص به خواندن و نوشتن می‌شود و مهارت‌هایی نظیر سواد فرهنگی و دیجیتالی مدنظر نیست، البته در کشور ما روخوانی قرآن هم جزو مهارت‌های لازم برای سوادآموزی محسوب می‌شود.

باقرزاده با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور، تعداد زیاد بی‌سوادان و کم سوادان را مانع رشد بیشتر دانست و تاکید کرد: ایران بالاترین سرعت تولید دانش در جهان را داراست و در ۳۰ سال گذشته میزان تولید دانش در ایران ۱۸ برابر شده است، این در حالیست که کشورهای فرانسه و آلمان تنها رشد ۲ برابری داشته‌اند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تمامی پیشرفت‌ها، آسیب‌هایی در نظام آموزشی کشور وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها وجود تعداد زیادی بی‌سواد و کم‌سواد در جامعه است.

باقرزاده به ارائه آمارهایی در خصوص میزان بی‌سوادی در کشور پرداخت و گفت: طبق سرشماری سال ۹۱،۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در جامعه داریم، همچنین ۱۰ میلیون نفر تحصیلات ابتدایی دارند و ۱۰ میلیون نفر تا سطح سیکل تحصیل کرده‌اند. بدین‌ترتیب ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران بی‌سواد و کم‌سوادند.

وی ادامه داد: وجود بی‌سوادان در جامعه عوارض فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشور دارد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی به تفاهم‌ این سازمان با شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعت اشاره کرد و تصریح کرد: برای حل مشکل بی‌سوادی باید از ظرفیت ائمه جمعه استفاده شود.

وی خواستار این شد که ائمه جماعت در زمینه تبلیغ و ترویج و به وجود آوردن احساس نیاز با این سازمان همکاری کنند و اظهار کرد: تنها کشوری که در زمینه مقابله با بی‌سوادی با مشکلات اقتصادی و امکانات مواجه نیست، ایران است و تنها مشکلی که با آن روبرو هستیم عدم حضور سوادآموزان در سر کلاس‌ها است.

باقرزاده همکاری روحانیت و مبلغان را برای حل مشکل بی‌سوادی خواستار شد و بیان کرد: نهضت آمادگی دارد برای هر سوادآموز تا سقف ۴۰۰ هزار تومان به کسی که به آن فرد سواد بیاموزد کمک مالی کند و برنامه اصلی ما استفاده از روحانیان در این زمینه است.

وی این برنامه را مختص بی‌سوادان در رده سنی ۱۰ تا ۵۰ سال دانست و تصریح کرد: این برنامه براساس گفته‌های امام تنظیم شده است. در حال حاضر ۳۰ هزار روحانی در پایگاه فرهنگی مساجد و به عنوان مبلغ مشغول فعالیت‌ هستند و با توجه به وجود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در بازه سنی ۱۰ تا ۵۰ سال، با استفاده از این ظرفیت روحانیت، می‌توان به حل مشکل بی‌سوادی پرداخت.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، آمادگی این سازمان برای همکاری با افراد غیرروحانی که دارای صلاحیتهای لازم باشند را اعلام کرد و گفت: افرادی که دارای مدرک دیپلم و بالاتر باشند میتوانند در این طرح، نهضت را همراهی کنند.