با ابلاغ دستور‌العمل معتادان شاغل نمی شوند!
افکار

- دیلمی زاده گفت: باید به جامعه بقبولانیم که در اختیار گذاشتن کار برای یک معتاد بهبود یافته دقیقا مانند در اختیار گذاشتن کار برای یک معلول است و اگر جامعه بخواهد همچنان به برچسب زدن ادامه دهد، قطعا اشتغال برای معتادان امکان پذیر نیست.

وی در خصوص شرایط معتادان بهبود یافته گفت: اعتیاد یک بیماری مغزی است و رفتارها و کارکردهای انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بیمار باید پس از سم‌زدایی، یک دوره یک تا ۲ ساله را بگذراند تا بتواند بعنوان یک فرد سازنده کارکرد اجتماعی داشته باشد. معتادی که این دوره را نگذرانده باشد بخش بزرگی از وقت روزانه‌اش را صرف درمان می‌کند و نمی‌تواند هشت ساعت مفید کار کند، بنابراین هر نوع اشتغال برای این افراد منجر به شکست است.

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره با بیان اینکه آمار سنی دقیقی از تعداد بهبود یافتگان در دست نیست، اظهار کرد: آمارهای جهانی نشان می‌دهد افراد بالای ۴۰ سال نیز بهبود می‌یابند، بنابراین ایجاد اشتغال برای یک فرد ۵۰ ساله با فرد ۲۵ ساله متفاوت است، این در حالیست که ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته باید همچون اشتغال معلولان حمایت شده باشد.

وی در خصوص بهترین شیوه اشتغال‌زایی معتادان نیز گفت: ‌ بهترین روش در تمام دنیا شیوه استاد کار مددیار است. استادکاری که خودش بهبود یافته و مددیار شده است می‌تواند در عین حالی که شغلی را برای معتادان ایجاد می‌کند، بر روند درمان و بهبودی آنها نظارت داشته باشد.

دیلمی زاده در خصوص عملکرد جمعیت تولد دوباره در زمینه ایجاد اشتغال نیز گفت: در حال حاضر در ستاد مرکزی حدود ۱۷۰ نفر و در سایر شعبات استان‌ها نیز ۴۰۰ نفراز معتادان بهبود یافته مشغول به کار هستند و این جمعیت توانسته حدود ۱۸۰ فرصت شغلی ایجاد کند.

وی در ادامه یکی از راهکارهای مناسب و دقیق برای کاهش بازگشت بهبود یافتگان به سوی مواد مخدر را در نظر گرفتن یک مددیار برای هر فرصت شغلی است.

دیلمیزاده در خصوص تخصیص پنج درصد از اعتبارات بودجه اشتغال کشور به اشتغال معتادان بهبود یافته نیز گفت: رییس جمهور سال گذشته در همایش ۲۰ هزار نفری بهبود یافتگان، تخصیص بخشی از اعتبارات به اشتغال معتادان بهبود یافته را مطرح کردند که این امر فردای همان روز در هیئت دولت تصویب و توسط وزیر کشور به استانداران ابلاغ شد، اما در طول این یکسال عملا این طرح اجرایی نشد که اخیرا آیین نامهای برای اجرایی شدن این طرح به شورای عالی اشتغال ابلاغ شده است که امید میرود با این آیین نامه این طرح اجرایی شود.