منطق جنگ چه یادگاری‌های برای مردم ایران به جا گذاشته است؟
گروه فرهنگ و هنر:

چند هفته‌ای است که مردم به صورت خودجوش اعلام کرده‌اند در برابر گرانی آجیل آن را نمی‌خرند و به قول معروف تحریم کرده‌اند.

به گزارشافکارنیوز، این اتفاق البته با همراهی رسانه‌ها مواجه شد و حتی رسانه‌هایی هم که نقش بی‌بدیلی در گرانی‌های ایفا کردند و سود خود را بردند دیگر پای در میدان گذاشتند و چند خبری علیه آجیل نوشتند.

این اقدام مثبت در جهت تحریم یک کالایی که نه یک مایحتاج عمومی محسوب می‌شود و نه ارزاق عمومی باید گام اول باشد یعنی اینکه در گام‌های بعدی مردم حتی با گران شدن مرغ و گوشت هم رویه‌ای معقول را در پیش بگیرند تا از گرانی‌های کاسته شود.

اگر دقت کرده باشید در صورت گران شدن هر جنسی صف‌های طولانی برای خرید آن تشکیل می‌شود که بر افزایش قیمت آن و کمیاب شدنش می‌افزاید. البته این همان منطق غلطی است که به قول دکتر بهمن آژانس شیشه‌ای از جنگ برای مردم ایران به یادگار مانده است، اینکه مردم ایران دائم در نگرانی کمیاب شدن و یا نبودن یک جنس و کالا هستند.

اما حالا که به گفته مسئولان برای بحران‌ها نیز انبارها پر هستند جای هیچ‌گونه نگرانی نیست علاوه بر اینکه باید برخوردی قاطعانه با محتکران شود مردم نیز باید خودشان به میدان بیایند. از خریدهای اضافی که عادت هر ایرانی است پرهیز کنند و نسبت به انبار کردن اجناس خودداری نمایند.

کالاهای غیر ضروری نظیر آجیل را که واقعا غیر ضروری است خریداری نکنند و ترسی از حرف مردم نداشته باشند که آن‌ها را متهم به خساست یا چیز دیگری نمایند، چرا که اتفاقا در این برهه نخریدن آجیل و امثالم نه تنها نماد فقر نیست بلکه نماد مشارکت و یک فرهنگ است، آن‌هایی هم که با خریدن آجیل احساس ثروتمندی می‌کنند! این احساس را داشته باشند و البته خوش.

در هر صورت اکنون وقت آن رسیده که خود مردم پا به میدان بگذارند و با مشارکت خود در کاهش قیمتهای اثر بگذارند.