زورخانه قدیمی امیر عرب + عکس

به گزارش افکارنیوز، موزه میراثپهلوانی با همکاری بخش خصوصی واقع در زورخانه قدیمی امیر عرب مشهور به زورخانه «لوبند» افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

در راستای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اذهان عمومی در ارتباط با فلسفه، کاربرد، نقش، جایگاه و معرفی موزه‌ها به ویژه موزه‌های خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند گزارشی را تهیه و تنظیم کرده که به شرح زیر است.

موزه میراثپهلوانی(زورخانه امیر عرب بیرجند)

سابقه زورخانه امیر عرب به دوره قاجار می‌رسد که در آن زمان فقط یک زورخانه در محله لب‌بند و در فاصله دو بند معروف حاجی محمدجعفر و باروت کوبان در یک کوچه فرعی واقع بوده است که با نام زورخانه لب‌بند(در لهجه محلی لوبند) مشهور بوده و اکنون به نام زورخانه امیر عرب فعال است.

بنای تاریخی زورخانه امیر عرب از دیرباز محل ورزش پهلوانان نامدار بوده است.

پس از احداثساختمان جدید زورخانه در بنای تاریخی مذکور، موزه میراثپهلوانی با هدف آشنایی عموم با ورزش باستانی و پهلوانی و آداب و سنت‌های مربوط به این رشته دیرپا و مردمی راه‌اندازی و دایر شده است.

از قسمت‌های مختلف این موزه می‌توان به نمایش عکس‌های پهلوانان و پیشکسوتان صاحب نام، ابزارآلات ورزشی از قبیل(میل، کباده و تخته شنا) ضرب، ابزار و آلات پهلوانی زینتی چون شمشیر و سپر و تعدادی مانکن که حالات مختلف ورزشی را به نمایش در آورده‌اند، اشاره کرد.

موزه مفاخر و مشاهیر ملی بیرجند(خانه پردلی)

موزه مشاهیر در خانه تاریخی پردلی واقع در بافت تاریخی بیرجند دایر شده است.

این خانه تاریخی به عنوان یک خانه تک هسته‌ای به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی خاصی ساخته شده است.

به طوری که اجزاء و عناصر به کار رفته در آن نمایانگر این خصوصیات ویژه است و منازلی با چنین ویژگی‌هایی به مراتب در سطح شهر کمتر از منازل مردم عادی یافت می‌شده است و بستگی به قدرت مالی افراد و طبقات اجتماعی خاص داشته است.

این بنا با رعایت اصل درون‌گرایی اسلامی، در دو طبقه و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده و دارای ورودی، هشتی، صحن، طارمی ستوندار و اتاق‌های متعدد است.

سر درب بنا با تزئینات آجرکاری با طرح‌های هندسی و با قوس جناغی، زیبایی خاصی به خود گرفته است.

منزل پردلی به عنوان یکی از منازل زیبا و قدیمی بیرجند یادگاری است و معماری دوران قاجاریه که فضای کالبدی و ساختار آن مشخص کننده نوعی فرهنگ معماری بیگانه است و عنصری از معماری که در آن بکار رفته یعنی پیش‌ایوان سرتاسری و ستون‌های روی آن برگرفته از معماری بیگانه است.

در این موزه مجموعه‌ای از زندگینامه‌ها، اسناد و نسخ خطی، تالیفات، نشان‌های ملی، علمی و ادبی، لوح‌ها، عکس‌ها و لوازم شخصی بزرگان علمی و فرهنگی این خطه از ایران زمین نظیر حکیم نزاری، پروفسور محمدحسن گنجی، شیخ هادی هادوی، عبدالعلی بیرجندی، ابن حسام خوسفی و شیخ محمدابراهیم آیتی به نمایش گذاشته شده است.

اشیاء به نمایش درآمده جایگاه و موقعیت این بزرگان را در عرصه مجامع علمی و فرهنگی و بعضا جهان تبیین می‌کند.

آثار این موزه براساس دوره تاریخی از قرن هفتم تا سیزدهم هجری شمسی در دو بخش کلی و در دو طبقه به نمایش گذاشته شده است.

طبقه فوقانی موزه به آثار مفاخر و مشاهیر قرون هفتم تا دهم هجری شمسی و طبقه همکف آن به آثاری از قرن دهم تا سیزدهم شمسی اختصاص یافته است.